• Randy Blythe (Lamb Of God) - 53
  • Randy Rampage (Annihilator)† - 64

• Piotr Grudziński (Riverside) - 2016

Ignea - The Realms Of Fire And Death
Label: Eigen Beheer
Ignea - The Realms Of Fire And Death
Hoewel er zoveel albums uitkomen dat je door de bomen het bos steeds minder goed ziet, staan er voldoende carričres in bloei. Neem Ignea, dat nog altijd zonder platencontract zit, maar zich niet laat ontmoedigen. Sterker nog, deze derde full-length is het meest ambitieuze werk dat de Oekraďense metalformatie heeft voortgebracht. Het is een conceptalbum over vuur en dood (de titel zegt het eigenlijk al), dat uit drie delen van drie songs bestaat.

Het kwintet maakt moderne melodieuze metal met een oriëntaalse touch, zowel in de zang als instrumentatie. Soms heeft het wel wat van Lacuna Coil (Out Of My Hand) of Persona (What For) en toch heeft Ignea iets eigens. Dat komt voornamelijk door de percussie en de vocalen van Helle Bogdanova. De achtentwintigjarige zangeres maakt zowel met haar melodieuze zang als extreme vocalen een uitstekende indruk. Hoewel toetsenist Evgeny Zhytnyuk de belangrijkste songwriter is, spelen de keyboardpartijen geen prominente rol. Slechts in de singles Jinnslammer en Queen Dies komen ze veelvuldig op de voorgrond en Out Of My Hand bevat een keyboardsolo die wat spannender had mogen zijn, zoals die in het van Amon Amarth-achtige riffs voorziene Gods Of Fire.

Elke track heeft een eigen identiteit en toch past elk nummer prima binnen het geheel. Het begint met dreigende, doomy metal in Queen Dies. Het bijzonder sterke, in het Oekraďens gezongen Чорне Полум’я bevat metalcore-elementen, gave riffs en fantastische zanglijnen. Out Of My Head belicht de groove-kant (en zelfs even de industrial) van de muziek en Í Tokuni is een aardige cover van de Faeröerse zangeres Eivřr (Pálsdóttir). Too Late To Be Born is de bruutste track met blackened death metal en What For het kalmste met akoestische folk. Als bonus is er nog een Engelstalige versie van Чорне Полум’я met de titel Black Flame, maar de Oekraďense versie loopt lekkerder en bevat meer emotie.

The Realms Of Fire And Death is een verzorgd en divers album van een ambitieuze groep vaardige muzikanten. Het vijftal imponeert vooral op de momenten dat het risico neemt en iets biedt waarmee het zich onderscheidt, zoals in Чорне Полум’я, Disenchantment (geslaagde combi van elektronica, strijkersmelodieën en oriëntaalse metal) en Jinnslammer, al zal niet iedereen de elektronische beat in laatstgenoemde waarderen. Op andere momenten maken de Oost-Europese musici vooral een degelijke indruk. Bogdanova tilt het geheel naar een hoger niveau met haar geslaagde afwisseling van vocale technieken en met memorabele zanglijnen. Liefhebbers van Lacuna Coil, Spoil Engine, Jinjer en Persona kunnen hier wel wat mee.

1. Queen Dies
2. Чорне Полум’я
3. Out Of My Head