• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Code Orange - Underneath
Label: Roadrunner Records
Code Orange - Underneath
Code Orange is een bijzonder gezelschap dat uit twintigers bestaat. Zowel de gitarist/toetsenist, bassist als de drummer verzorgen de vocalen en doen dat op geheel karakteristieke wijze. Eind vorig jaar schreef de band een opkomstnummer dat voor een terugkerend showworstelaar werd gebruikt. De duistere track (Let Me In) is inmiddels meer dan vijf miljoen keer gestreamd op YouTube. Op het vierde album Underneath voert Code Orange die macabre stijl door. Een niet alledaags, hybride mengsel van stijlen komt je op een angstaanjagende manier tegemoet.

Na een smaakvolle intro opent de plaat met drie compleet maniakale tracks die je meteen meetrekken in de sfeer. Een muur van geluid doorboort de luisteraar terwijl Code Orange gebruikmaakt van geflipte, elektronische geluiden, abrupte stiltes, maar vooral overweldigend strakke hardcore. Of metal. Er is werkelijk geen peil op te trekken, maar overtuigen doet het absoluut. Het gezelschap weet al meteen een bevangen prestatie neer te zetten. Als een mokerslag in het gezicht raast de band er op een Chimaira-achtige wijze doorheen. De smerige twist in de zang van drummer Jami Morgan zorgt op gepaste momenten voor een groot contrast met de hypnotiserende, betoverende stem van gitariste Reba Myers en de vlijmscherpe bulderzang van gitarist/toetsenist Eric Balderose.

De vrouwelijke zang komt het best tot zijn recht in de rustigere, sfeervolle arrangementen. Who I Am, Sulfur Surrounding, het grungy Autumn And Carbine en het minder overtuigende The Sliver zijn nummers die Reba volledig in haar kracht zetten. Tegelijkertijd behoren niet al deze nummers tot het meest sterke materiaal. Het is wel een wereld van verschil ten opzichte van de hondsdolle start van Underneath. Het olijke The Easy Way pakt op rockachtige wijze de draad weer enigszins op. Tijdens de start van het heavy Erasure Scan gaat het gaspedaal echter weer door de bodemplaat. De staccato gitaarpartijen, vette breakdowns en dissonante vervormingen horen we in de Slipknot-achtige aanpak van Last Ones Left en het uptempo Back Inside The Glass nog steeds goed terug, maar daarna bouwt Underneath rustig af. Het album eindigt in stijl met het slepende titelnummer. De complete razernij van de eerste nummers wordt helaas niet meer geëvenaard.

Code Orange weet met een geëvolueerd en gedigitaliseerd geluid een bijzonder sterke indruk te maken. Dat laatste zal ongetwijfeld ook weer tegenwind opleveren uit bepaalde kampen. Het toepassen van meerdere vocalen was al vanaf de start een krachtig wapen. Op Underneath past het gezelschap meer dan ooit tevoren synthesizers en andere elektronische invloeden toe. Het album ademt daardoor een mysterieuze, ongrijpbare sfeer. Missie geslaagd.

1. (deeperthanbefore)
2. Swallowing The Rabbit Whole
3. In Fear