Enquête

Welke protestsong over de impact van de mensheid op de natuur of het klimaat spreekt jou het meest aan?

Annihilator – Stonewall
Atheist – Mother Man
Cattle Decapitation – Manufactured Extinct
Disturbed – Another Way To Die
Earth Crisis – Inherit The Wasteland
Gojira – Amazonia
Kamelot – The Human Stain
Kreator – Toxic Trace
Lamb Of God – Reclamation
Megadeth – Countdown To Extinction
Metallica – Blackened
Napalm Death – On The Brink Of Extinction
Nevermore – Matricide
Nuclear Assault – Critical Mass
Ozzy Osbourne – Revelation (Mother Earth)
Parkway Drive – Dark Days
Sacred Reich – Crimes Against Humanity
Saxon – Hole In The Sky
Sepultura – Biotech Is Godzilla
Soundgarden – Hands All Over
System Of A Down – ATWA
Tesseract – Eden
Testament – Greenhouse Effect
Vektor – Dying World
een andere protestsong over milieu- of klimaatproblemen

[ Uitslag | Enquêtes ]

    18 februari:
  • Alcest en Hangman's Chair
  • Decapitated, Black Tongue, Archspire en Inferi
  • Katatonia, Sólstafir en SOM
Kalender
Vandaag jarig:
  • André Bendigtsen (Where Angels Fall) - 43
  • Brian Paz (Dirge) - 43
  • Carl McCoy (Fields Of The Nephilim) - 59
  • Ed "Eddie Misery" Bacon (Apothys) - 37
  • Hannes Van Dahl (Sabaton) - 32
  • Jeffrey Revet (Stream Of Passion) - 35
  • Jonathan Davis (Korn) - 51
  • Torsten Wolf (Human Fortress) - 55
Review

Kvelertak - Splid
Jaar van release: 2020
Label: Rise Records
Kvelertak - Splid
Twee wisselingen bij Kvelertak: zanger Erlend Hjelvik en drummer Kjetil Gjermundrød zijn vertrokken. De nieuwe man achter de microfoon is Ivar Nikolaisen en het nieuwe gezicht achter het drumstel is Håvard Takle Ohr. Wat heeft dat voor gevolgen voor de sound op de vierde langspeler?

Die is wat directer dan voorganger Nattesferd (2016). Splid is een zeer energieke rockplaat. Dat begint al met het in tempo opbouwende Rogaland en Crack Of Doom, waarin Troy Sanders van Mastodon in de feestvreugde deelt. Wat een sterke start! Het is alsof de Noren in een undergroundzaaltje of een garage staan te spelen. Het speelplezier spat ervan af.

De songs hebben dankzij de punky screams van Nikolaisen een rebels karakter. Dat geldt zeker voor de eerste, felle helft van de plaat. Het fanatieke drumwerk van Ohr bezorgt de songs veel power. Ondertussen staan de snarenplukkers te raggen. Het is echter niet alleen maar beuken, want er zit veel melodie in de gitaarpartijen, die uit veel lagen bestaan. Zo bevat opener Rogaland de twinleads die we kennen van Thin Lizzy en komen elders Turbonegro en Foo Fighters in gedachten op. Ook het basspel is goed te horen dankzij de uitstekende productie van Kurt Ballou.

Hoewel het tempo hoog ligt, is er veel variatie. Zo ademt Bråtebrann een classickrocksfeer, is Uglas Hegemoni recht-voor-zijn-raap-rock en schudden gitaristen Vidar Landa, Bjarte Lund Rolland en Maciek Ofstad in Necrosoft en op een paar andere momenten nog een paar blackmetalriffs uit hun instrumenten. Naarmate de tracklist vordert, wordt er meer geëxperimenteerd. Tevling is een gothic rocker, waarin de nieuwe zanger zijn diversiteit toont, en Fanden Ta Dette Hull! is de meest experimentele track. Dit nummer van bijna acht minuten rockt soms als AC/DC, bevat wederom Thin Lizzy-achtige twinleads en een zeer geslaagde versnelling richting iets dat niet zou misstaan op Kill ‘Em All van Metallica.

Hoewel de tweede helft van het album het wat minder moet hebben van energieke songs en uitschieters, blijf je als luisteraar gekluisterd aan de boxen dankzij de experimenten en hoge mate van muzikaliteit, zoals in Delirium Tremens. Prachtig hoe de verschillende gitaarmelodieën elkaar versterken. Splid biedt zowel het ragwerk als de fraaie, diepere gelaagdheid en is dan ook met gemak één van de beste Kvelertak-platen.

Tracklist:
1. Rogaland
2. Crack Of Doom
3. Necrosoft
4. Discord
5. Bråtebrann
6. Uglas Hegemoni
7. Fanden Ta Dette Hull!
8. Tevling
9. Stevnemøte Med Satan
10. Delirium Tremens
11. Ved Bredden Av Nihil

Score: 85 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 28 februari 2020

Meer Kvelertak:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.