• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Klone - Le Grand Voyage
Label: Kscope Music
Klone - Le Grand Voyage
De Franse formatie Klone heeft zich in zijn twintigjarige bestaansgeschiedenis ontwikkeld van een groovemetalband tot een smaakvolle progressieve rockgroep. Dat bracht de mannen al tot het vermaarde Roadburn-festival, waar Klone in 2016 een zeer sfeervol optreden gaf in de intieme setting van Extase. Le Grand Voyage is het zesde album van het gezelschap. En wat een prachtig, melancholisch en sfeervol werkstuk is dit geworden! Le Grand Voyage mag wat mij betreft als een van de beste platen van 2019 de boeken in.

De muziek van Klone bevat invloeden van Porcupine Tree, Anathema, Dream The Electric Sleep, Katatonia en Sólstafir. Le Grand Voyage blinkt uit in traag opgebouwde, sfeervolle composities die een hoge mate van weemoed tentoonspreiden. De nummers zijn niet eens zo lang, maar ontvouwen zich op prachtige wijze aan de luisteraar dankzij de bijzonder smaakvolle arrangementen, die oog voor detail verraden. De muzikaliteit en finesse spatten werkelijk van dit sublieme schijfje af. Het geheel wordt op meer dan overtuigende manier aan elkaar gezongen door frontman Yann Ligner. Diens eigenzinnige stemgeluid bevat precies de juiste mix van melancholie en dramatiek, waardoor Le Grand Voyage ook op vocaal gebied uitblinkt.

Met negen tracks, die in totaal net iets meer dan drie kwartier klokken, is deze plaat compact. Er staat geen enkele zwakke broeder tussen. Openingstrack Yonder is met ruim zeven minuten het langst en behoort direct tot een van de hoogtepunten. Het nummer begint prachtig introvert, maar bouwt steeds iets meer op tot een uitstekende climax. In de dreigende gitaarklanken zijn nog wat van de groove-invloeden van weleer te horen. Op andere momenten kiest Klone voor een beduidend rustigere aanpak, waarin de nadruk ligt op mijmerende gitaarmelodieën. Zo ontpoppen Sealed en Hidden Passenger zich tot sterke nummers, waarin stemmig postrockgetokkel samenvloeit met Katatonia-achtige druilerigheid.

Wat Le Grand Voyage helemaal ‘af’ maakt, is de uitstekende productie. Ieder detail is goed te horen, van de broeierige saxofoonklanken in Indelible tot de groovende basgitaar in het zware titelnummer. Daardoor komt de cineastische kwaliteit van de nummers, die haast als soundscapes aandoen, perfect uit de verf. Le Grande Voyage ademt kwaliteit en muzikaliteit uit iedere porie. Verplichte kost voor iedere liefhebber van progressieve rock en melancholische metal!

1. Yonder
2. Breach
3. Sealed