• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Orodruin - Ruins of Eternity
Label: Cruz del Sur Music

Orodruin - Ruins of Eternity

Dat doombands er de tijd voor nemen om met een nieuw album op de proppen te komen, wordt keer op keer bevestigd. Je kan het natuurlijk ook overdrijven, zoals in het geval van Oroduin. Maar liefst zestien jaar heeft het geduurd na het verschijnen van het debuutalbum Epicurean Mass, maar dan heb je nu wel wat. Dat drummer Mike Waske na zeventien jaar trouwe dienst de band in 2018 heeft verlaten, voordat het nieuwe album werd opgenomen, roept dan wel wat vraagtekens op. Zou hij geen zin hebben gehad in nieuwe nummers?

Om dan maar met de drumpartijen in huis te vallen: deze zijn ingespeeld door zanger/bassist Mike Puleo. Hij doet dat zeer solide, zonder veel poespas. Dat laatste is feitelijk ook hoe we het album Ruins Of Eternity het beste kunnen omschrijven. Eerlijke, recht uit het hart gemaakte traditionele doom, zonder opsmuk en meerdere lagen. Je krijgt er een heerlijk nostalgisch gevoel bij. Als zanger weet Mike ook heel goed waar zijn grenzen liggen. Hij gaat wel regelmatig de hoogte in, maar doet dat op ingetogen manier, waardoor het prettig in het gehoor blijft liggen. Het tempo van de nummers wordt over het algemeen vrij laag gehouden, behoudens links en rechts een wat sneller tussenstukje. Uitzondering hierop is het vlotte en heavy metal-achtige War On The World, dat dan ook enigszins uit de toon valt op dit album. Hoogtepunten op Ruins Of Eternity zijn Letter Of Life's Regret en het titelnummer. Net even nog een tandje langzamer en met nog iets treuriger klinkende gitaarpartijen. De spreekwoordelijke ellende kan niet mooier worden gebracht. Je zou er zomaar een aanrijding met een NS-trein door op kunnen lopen.

Hoewel Orodruin niet echt is weggeweest, kunnen we toch wel stellen dat Ruins Of Eternity een geslaagd comeback-album is geworden, dat in geen enkele verzameling van de traditionele doomliefhebber mag ontbreken. Jaarlijstmateriaal derhalve. Het is alleen wel te hopen dat een volgend album niet opnieuw zestien jaar op zich laat wachten.

1. Forsaken
2. Man Of Peace
3. Grave Illusion