Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

• Justin Broadrick (Godflesh) - 53
  • Louis Svitek (Ministry) - 59
  • Sander Gommans (After Forever) - 44

Knocked Loose - A Different Shade Of Blue
Label: Pure Noise Records
Het Amerikaanse Knocked Loose gaat als een speer. De band werkt zich in een rap tempo omhoog en bestormt momenteel zelfs de billboards. Het woeste hardcore-geweld valt in de smaak bij de liefhebbers en daarmee geeft Knocked Loose acts als Jesus Piece, Sanction en Kublan Khan het nakijken. Die bewandelen immers hetzelfde pad, maar vooralsnog met minder succes. A Different Shade Of Blue is de tweede volledige telg in de discografie van het vijftal.

Het album opent met het opzwepende Belleville, dat mede door de slepende gitaarpartijen en het über lompe einde, erg doet denken aan Code Orange. De luisteraar is inmiddels de ring ingestapt om oog in oog te staan met het allesverwoestende monster genaamd Knocked Loose. Vergeet vooral het bitje om je tanden te beschermen; het is zinloos. Met scherpe riffs, slammende moshpassages en de ijzingwekkende screams van Bryan Garris overrompelt het gezelschap op alle fronten. Tijdens A Serpent's Touch en Forget Your Name bezorgen vocalisten Emma Boster (Dying Wish) en Keith Buckley (Every Time I Die) je ook nog een paar rake stoten op de milt. Beide stemmen vormen een goed contrast met het stemgeluid van Garris.

De beukende openingspassage van In The Walls laat horen waarom Knocked Loose op het moment een smaakmaker in het genre is. De mannen raggen zo hard dat de honden er geen brood van lusten. Het soort hardcore brengt niets nieuws aan de horizon, maar de overweldigende overtuigingskracht laat de luisteraar absoluut overstag gaan. Nummers als Road 23 en Denied By Fate beuken lekker weg en zorgen ervoor dat je moeilijk stil kunt blijven zitten. Dat geldt voor alle twaalf tracks. Niets spannends, maar wel verdomde lekker.

Is het dan allemaal hosanna op A Different Shade Of Blue? Zeker niet. De opbouw is namelijk in alle nummers zowat hetzelfde. Het gevaar van eentonigheid ligt zeker op de loer. De vette moshparts zijn vakkundig uitgevoerd, maar hoor je al van kilometers ver aankomen. Conclusie is dan ook dat Knocked Loose een prima plaat aflevert met een voorspelbaar karakter. De hype die momenteel gaande is, is wat mij betreft echter te voorbarig.

1. Belleville
2. Trapped In The Grasp Of A Memory
3. A Serpent's Touch (ft. Emma Boster)