• Zoltán "Piócásember" Király (Akela) - 41

• Aleksander "Olass" Mendyk (Acid Drinkers) - 2008
  • Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Knocked Loose - A Different Shade Of Blue
Label: Pure Noise Records
Het Amerikaanse Knocked Loose gaat als een speer. De band werkt zich in een rap tempo omhoog en bestormt momenteel zelfs de billboards. Het woeste hardcore-geweld valt in de smaak bij de liefhebbers en daarmee geeft Knocked Loose acts als Jesus Piece, Sanction en Kublan Khan het nakijken. Die bewandelen immers hetzelfde pad, maar vooralsnog met minder succes. A Different Shade Of Blue is de tweede volledige telg in de discografie van het vijftal.

Het album opent met het opzwepende Belleville, dat mede door de slepende gitaarpartijen en het über lompe einde, erg doet denken aan Code Orange. De luisteraar is inmiddels de ring ingestapt om oog in oog te staan met het allesverwoestende monster genaamd Knocked Loose. Vergeet vooral het bitje om je tanden te beschermen; het is zinloos. Met scherpe riffs, slammende moshpassages en de ijzingwekkende screams van Bryan Garris overrompelt het gezelschap op alle fronten. Tijdens A Serpent's Touch en Forget Your Name bezorgen vocalisten Emma Boster (Dying Wish) en Keith Buckley (Every Time I Die) je ook nog een paar rake stoten op de milt. Beide stemmen vormen een goed contrast met het stemgeluid van Garris.

De beukende openingspassage van In The Walls laat horen waarom Knocked Loose op het moment een smaakmaker in het genre is. De mannen raggen zo hard dat de honden er geen brood van lusten. Het soort hardcore brengt niets nieuws aan de horizon, maar de overweldigende overtuigingskracht laat de luisteraar absoluut overstag gaan. Nummers als Road 23 en Denied By Fate beuken lekker weg en zorgen ervoor dat je moeilijk stil kunt blijven zitten. Dat geldt voor alle twaalf tracks. Niets spannends, maar wel verdomde lekker.

Is het dan allemaal hosanna op A Different Shade Of Blue? Zeker niet. De opbouw is namelijk in alle nummers zowat hetzelfde. Het gevaar van eentonigheid ligt zeker op de loer. De vette moshparts zijn vakkundig uitgevoerd, maar hoor je al van kilometers ver aankomen. Conclusie is dan ook dat Knocked Loose een prima plaat aflevert met een voorspelbaar karakter. De hype die momenteel gaande is, is wat mij betreft echter te voorbarig.

1. Belleville
2. Trapped In The Grasp Of A Memory
3. A Serpent's Touch (ft. Emma Boster)