• Rawad Abdel Massih (The Hourglass) - 42
  • Ron Thal (Bumblefoot) - 53

• John Bonham (Led Zeppelin) - 1980

Whitesnake - Flesh & Blood
Label: Frontiers Records
Whitesnake - Flesh & Blood
Het laatste studioproject van Whitesnake is The Purple Album uit 2015. Het is een collectie songs uit de Deep Purple-tijd van zanger David Coverdale in een modern jasje. Een prima plaatje, maar toch hadden fans liever een nieuw studioalbum gehoord. De meest recente albums Good To Be Bad (2008) en Forevermore (2011) zijn behoorlijk sterke platen waar ik niet genoeg van kan krijgen. Coverdale had alleen geen zin meer om zijn kostbare tijd te spenderen in de studio aan nieuw werk. En op zich geef ik hem geen ongelijk, want de 67-jarige zanger heeft niks meer te bewijzen. Maar een nieuw Whitesnake-album zou er toch nog altijd wel ingaan.

Speciaal voor mij (ja toch?) is Coverdale alsnog hard aan het werk gegaan in de studio, met Flesh & Blood als resultaat. Even was het spannend of hetzelfde niveau van de twee voorgangers zou worden gehaald. Die albums zijn geschreven met toenmalig gitarist Doug Aldrich, maar hij zit sinds 2014 niet meer in de band. Ditmaal heeft Coverdale de songs gecreëerd met niet één, maar twee bandleden: Aldrich’s opvolger Joel Hoekstra en Reb Beach, die van alle bandleden ooit het langst bij Whitesnake zit.

Het nieuwe songwritersteam zorgt gelukkig ook voor kwaliteit. De constante waarde van Whitesnake is dan ook Coverdale, die met het geraamte van de songs komt, waarna Hoekstra en Beach daar hun creativiteit op mogen loslaten. Soms doen ze dat beiden, zoals in opener Good To See You Again en Hey You (You Make Me Rock). Beach heeft bijgedragen aan de swingende single Shut Up And Kiss Me en Hoekstra toont zijn akoestische kunsten in After All. Enkele songs zijn door Coverdale alleen geschreven: het titelnummer en Heart Of Stone, dat eigenlijk een remake is van de Whitesnake-klassieker Crying In The Rain.

Flesh & Blood is vooral een gevarieerde plaat geworden, mede dankzij de input van de twee gitaristen. Trouble Is Your Middle Name, Well I Never en Get Up zijn typische spierballen-hardrocksongs. Gonna Be Alright en Sands Of Time hebben een slepend tempo, waarbij de laatste aan een Dio-epic doet denken. Luchtige uptempo zomersongs zijn er in de vorm van Shut Up And Kiss Me en Always & Forever. De snarenplukkers werken in alle nummers goed samen, waardoor het gitaarwerk sprankelender is dan voorheen.

Coverdale kan trots zijn op het resultaat. Nog altijd kan hij een aardig potje zingen. Dat is live tegenwoordig wel anders, maar in de studio doet zijn stem het nog naar behoren. De ongeïnspireerde teksten zien we maar door de vingers. “Get up, I wanna see you get down”, “You have my love and my devotion, It’s deeper than the ocean”… Zijn beste dagen als tekstschrijver liggen ver achter hem. Gelukkig hebben alle nummers aanstekelijke refreinen, waardoor je stiekem toch die simpele rijmpjes aan het meezingen bent. Flesh & Blood is een sterke Whitesnake-plaat, de zoveelste in de imposante discografie van David Coverdale.

1. Good To See You Again
2. Gonna Be Alright
3. Shut Up & Kiss Me