Into The Grave 2026
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in november 2025 werd uitgebracht?

1914 - Viribus Unitis
Agnostic Front - Echoes In Eternity
Astarte - Blackdemonium
Astronoid - Stargod
Bell Witch & Aerial Ruin - Stygian Bough Volume II
Bloodbound - Field Of Swords
Blut Aus Nord - Ethereal Horizons
Danko Jones - Leo Rising
Demon King - Death Knell
Depravity - Bestial Possession
Equilibrium - Equinox
Havamal - Age Of The Gods
Ildaruni - Divinum Sanguinem
Kauan - Wayhome
Lamp Of Murmuur - The Dreaming Prince In Ecstasy
Mezzrow - Embrace The Awakening
Novembre - Words Of Indigo
Of Mice And Men - Another Miracle
Omnium Gatherum - May The Bridges We Burn Light The Way
Pupil Slicer - Fleshwork
Qrixkuor - The Womb Of The World
Spock’s Beard - The Archaeoptimist
The Devil Wears Prada - Flowers
VoidCeremony - Abditum
een ander album uit november 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    4 december:
  • Three Days Grace en Badflower
  • 5 december:
  • Ice Nine Kills, The Devil Wears Prada en Creeper
  • 6 december:
  • Cradle of Filth en Suffocation
  • Epinikion en Abstracted Mind
  • Skroetbalg
  • 8 december:
  • Chelsea Grin, Signs Of The Swarm, Mugshot, Crown Magnetar
Geen concerten bekend voor 02-01-2026.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artur Sahakjan (Tystnaden) - 43
  • Ben Ward (Orange Goblin) - 51
  • Chris Wolstenholme (Muse) - 47
  • Ingeborg Anna Seide (Adorned Brood) - 53
  • Isaac Bitton (Les Variations) - 78
  • Jarno Parantainen (Machine Men) - 44
  • Masafumi Gotoh (Asian Kung-Fu Generation) - 49
  • Nate Mendel (Foo Fighters) - 57
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks)† - 65
  • Richard "Rik" Charron (Exciter) - 58
  • Rick Savage (Def Leppard) - 65
  • Tom McGuinness (Manfred Mann) - 84

Vandaag overleden:
  • Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006
  • Marquis de Sade (auteur) - 1814
Review

Baroness - Gold & Grey
Jaar van release: 2019
Label: Abraxan Hymns

Baroness - Gold & Grey

Orange. Zo zou de vijfde full-length van Baroness gaan heten. Tenminste, daar was iedereen van overtuigd. Inclusief de band zelf. Met Red Album, Blue Record, Yellow & Green en Purple heeft de groep immers alle primaire en secundaire kleuren uit de schilderkunst gebruikt. Oranje zou dan het kleurenspectrum compleet maken. Zanger/gitarist John Baizley heeft het artwork voor deze albums gemaakt. Baizley worstelde met het creëren van artwork in de kleur oranje. In zijn badkamer - die in een warmgrijze kleur geschilderd is - kwam hij op het idee om oranje te combineren met een grijs element. Aangezien goud elementen van oranje bevat en de combinatie van goud en grijs een mooier poëtisch contrast vormen, werd de plaat uiteindelijk tot Gold & Grey gedoopt.

Gold & Grey luidt weer een nieuw hoofdstuk in voor Baroness. Na negen jaar heeft gitarist Peter Adams de groep in 2017 verlaten. Met Gina Gleason vindt Baroness een geschikte opvolgster. Gleason is vrij onbekend, maar heeft een uiteenlopende cv als gitariste. Ze heeft haar plek blijkbaar snel gevonden, want op de nieuwe plaat klinken de gitaarpartijen van Baizley en Gleason avontuurlijk en dynamisch. Gina verzorgt ook de achtergrondvocalen. En vooral dat pakt goed uit. John Baizley is geen wereldzanger, maar weet altijd mooie melodieën te creëren. Met Gina als tweede stem krijgen die melodieën net wat meer gestalte.

Als ik ga bespreken hoe Gold & Grey nou daadwerkelijk klinkt, kan ik niet om de productie heen. Baroness heeft in de aanloop naar de release met Seasons en Borderlines twee nummers vrijgegeven. De songs zijn terecht goed ontvangen, maar de luide productie deed veel stof opwaaien. Terecht, want beide tracks lijden echt onder het geluid. Bij het beluisteren ga je twijfelen of je niet zojuist speakers of koptelefoon hebt opgeblazen. En dat is echt zonde, want in Seasons zit alles wat Baroness tot een goede band maakt. De heerlijke baslijnen van Nick Jost, het krachtpatserige drumwerk (inclusief blastbeats) van Sebastian Thomson en de progressieve gitaarpartijen van Gleason en Baizley klinken heerlijk. Maar het genot wordt toch een beetje de nek omgedraaid door het bewust gecreëerde distorted geluid.

Na enkele luisterbeurten maakt de teleurstelling wat betreft het geluid toch plaats voor bewondering en is het genieten geblazen van prachtige Baroness-composities als I’m Already Gone, Tourniquet, Throw Me An Anchor, I’d Do Anything en Cold Blooded Angels. I’d Do Anything is misschien wel Baroness op zijn toegankelijkst. Het nummer nestelt zich in no-time in je hoofd en nodigt uit tot het meebrullen van de emotioneel beladen songteksten. Het folkachtige Cold Blooded Angels is één van de tracks die qua geluid en sfeer doen denken aan het album Yellow & Green. Er zijn nog wel meer overeenkomsten met dat album. Bijvoorbeeld de korte instrumentale liedjes. Deze nieuwe plaat telt er maar liefst zes. Waar de instrumentals op Yellow & Green erg mooi en van meerwaarde zijn, lijken enkele van Gold & Grey toch wat overbodig.

Ik kan mij niet voorstellen dat Gold & Grey de fans van Baroness gaat teleurstellen. Er is namelijk genoeg moois te ontdekken in deze zeventien composities. De songs weerspiegelen de sound van de laatste twee albums. Soms is het wat pakkender, maar soms ook wat killer en rauwer. De productie zie ik als een smet op een mooi Baroness-album. Na de veelal teleurgestelde reacties op deze productie heeft de groep zich vast even achter de oren gekrabd. Uiteindelijk gaat het om de liedjes zelf. Die zijn niet allemaal even memorabel. Maar in zijn geheel is dit een geslaagd album.

Tracklist:
1. Front Toward Enemy
2. I’m Already Gone
3. Seasons
4. Sevens
5. Tourniquet
6. Anchor’s Lament
7. Throw Me An Anchor
8. I’d Do Anything
9. Blankets of Ash
10. Emmett-Radiating Light
11. Cold Blooded Angels
12. Crooked Mile
13. Broken Halo
14. Can Oscura
15. Borderlines
16. Assault On East Falls
17. Pale Sun

Score: 75 / 100

Reviewer: Hugo
Toegevoegd: 11 juni 2019

Meer Baroness:

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.