Helldorado
Enquête

Zou jij voor een losse zaal- of stadionoptreden van jouw favoriete band(s) speciaal naar een land reizen buiten de Benelux, als die groep Nederland en België overslaat?

Ja, dat doe ik regelmatig
Ja, dat heb ik al eens gedaan
Nog niet, maar dat ga ik dit of volgend jaar wel doen
Nog niet, maar voor een speciale gelegenheid zou ik het overwegen
Nee, niet voor een losse show, maar ga wel naar festivals buiten de Benelux
Nee, ik ga niet naar concerten of festivals buiten Nederland en België
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    19 oktober:
  • Battle Beast, Vanaheim en Solarcycles
  • Dominum en Majestica
Kalender
Vandaag jarig:
  • Anthony Bramante (Nuclear Assault) - 67
  • Frances Farmer (acteur)† - 112
  • Jim Ward (Sparta) - 49
  • Jimmy Bower (Eyehategod) - 57
  • John Coghlan (Status Quo) - 79
  • Jussi Kulomaa (Masterstroke) - 46
  • Kjell Jacobsen (Chain Collector) - 48
  • Kristofer Lorent (Yyrkoon) - 49
  • Marko Kolehmainen (Masterstroke) - 46
  • Tapio Wilska (Finntroll) - 56
  • Ted Jensen (technicus) - 71
  • Ulf Theodor Schwadorf (The Vision Bleak) - 47
  • Ville Tuomi (Amorphis) - 53

Vandaag overleden:
  • Larry Wallis (Motörhead) - 2019
Review

Mother Of Millions - Artifacts
Jaar van release: 2019
Label: ViciSolum Records
Mother Of Millions - Artifacts
Zo af en toe gebeurt het dat een voorprogramma meer indruk op bezoekers maakt dan het hoofdprogramma. We schrijven 15 maart 2018. Plaats van handelen: Gigant te Apeldoorn. Mother Of Millions staat als support van For All We Know op het podium en houdt veertig minuten de toeschouwers in zijn greep.

Dat doet de groep met een beheerste mix van melancholische (pop)rock, heavy riffs, sfeervolle post-rock en progressieve klanken. Denk aan een samenkomst van elementen van Sólstafir, Anathema, Leprous, Katatonia, Alice In Chains, Muse, The Mars Volta, Sigur Rós, Katatonia, Tool en Saybia. De Griekse formatie slaagt erin deze invloeden samen te brengen in composities die een prettige flow hebben en vooral emotioneel impact hebben.

Dat laatste komt onder andere door de gepassioneerde voordracht van George Prokopiou (tevens zanger in POEM). Op dit concept-album “that tells the story about sentiments and ideas as objects of ritual value” komt hij minder extreem uit de hoek dan op voorganger Sigma en de algehele toon van deze derde full-length is dan ook ingetogener.

Dat wil niet zeggen dat de Zuid-Europeanen constant rustig aan doen. Zo bouwt Rite wel Anathema-achtig op, maar het vervolg is stevig met groovy en proggy ritmiek. Een ander voorbeeld is Cinder, waarin elementen van met name System Of A Down en Leprous samenkomen. Toch vliegt het kwintet nergens uit de bocht. Constant is er controle terwijl de muzikanten tussen eb en vloed laveren. Ze doen dat nog samenhangender en volwassener dan op Sigma, met bovendien een betere productie.

Daardoor ontstaat een album dat moeiteloos wegluistert en bovendien veel memorabele momenten bevat. Neem het a capella-begin van Amber, het refrein van Soma of de spirituele climax van het ritmisch sterke Cinder. Het dynamische, mooie Soma en het filmische, epische Artefact, dat prachtig opgebouwd is met pianoklanken en gelaagde tremololeads, zijn te beschouwen als de hoogtepunten. Het emotionele piano-intermezzo Nema verdient een eervolle vermelding.

De andere tracks blijven minder makkelijk hangen, maar houden de aandacht wel vast. Dat komt vooral doordat de emotionele voordracht en de instrumentale variatie je constant blijven betrekken. Luister eens naar de interessante ritmiek in Anchor of de mellotron in Soma. Mother Of Millions liet zich al van zijn positieve kant horen op Sigma, maar Artifacts zal de nieuwsgierigheid naar deze Grieken omzetten in concrete interesse. Zoals reeds aangegeven, maken ze ook veel indruk op het podium. Kom dan ook kijken naar de optredens in De Flux te Zaandam op 10 mei en Cacaofabiek te Helmond op 11 mei.

Tracklist:
1. Amber
2. Rite
3. Soma
4. Cinder
5. Nema
6. Anchor
7. Artefact

Score: 83 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 19 maart 2019

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.