Shit Sandwich en andere albumrecensies

• Thomas Das Neves (Heavenly) - 40
  • Tony Kakko (Sonata Arctica) - 47

• Ronnie James Dio (Rainbow) - 2010

Bloodsphere - Reviled Revelations
Label: Eigen Beheer
Bloodsphere - Reviled Revelations
Overal in Nederland werken bandleden zich vrijwel wekelijks in het zweet in een oefenhok. Een uurtje of nog langer lekker rammen, raggen en daarna een biertje drinken of een sappie. Heerlijk. Een aantal van die ondergrondse formaties schopt het verder, met optredens, een ep of een full-length. Zo ook Bloodsphere uit Rotterdam, dat in 2013 begon en recentelijk helaas de stekker eruit trok.

De groep bestond uit vocalist Bart van Beek (sinds vorig jaar zanger bij Pene Corrida), gitaristen Rink Bergsma (tevens in Deathroll) en Jimmy Voogt, bassist Pepijn de Bruijn (Gunsmoke Assassins) en drummer Jeroen Koenen. Het kwintet was veelvuldig op diverse podia te zien en sinds eind vorig jaar is het debuutalbum Reviled Revelations verkrijgbaar.

Daarop laten de heren old school death metal horen, die de ene keer vooral groovy is en de andere keer melodieus en agressief. In de overtuigende opener Threshold Zero komt, net als in Into Ashes, het oude In Flames in gedachten op. Niet in de laatste plaats vanwege de extreme vocalen. Melodieuze (tremolo)riffs maken hierin de dienst uit. Eviscerated is zowel grimmiger, sneller als groovier. Het is een relatief dynamische track met zeldzame blackmetalleads, blastbeats en palm-muted riffs.

Bloodsphere hakt vervolgens door met Disintegration, dat zowel raast als een Amerikaanse deathmetalmachine, als in een kortdurend trager gedeelte aan Bolt Thrower herinnert. Dissolving Existence is een ideale live-track dankzij de vette grooves. Deze headbanger verrast met een spaarzame, melodieuze gitaarsolo. Een andere verrassing is het melodeath ’n rollende Venom Of Life.

Over melodieus gesproken: The Dying bevat de sterkste leadgitaarpartij van het album. Verder maken thrashy riffs de dienst uit en komt de stijl dichtbij die van Threshold Zero uit. Dat laatste geldt ook voor Human Waste, al zit daarin meer afwisseling dankzij twinleads en goed ingebouwde, korte vertragingen. De vertraging halverwege met een Iron Maiden-gallop is één van de meest memorabele momenten van deze release. De extreme vocalen zijn helaas aan de monotone kant en grotendeels onverstaanbaar. Meer afwisseling met diepere grunts had beslist prettiger geweest.

Dit ongepolijste debuut groovet en raast vooral lekker met hier en daar uitstekende ideeën. Neem bijvoorbeeld de Mastodon-achtige gitaarpartijen in Gutted. Bovendien is het een energiek en ruig album, alsof dit rechtstreeks uit het oefenhok komt. Wat dat betreft heeft het vijftal samen met de drummende producer Jeroen en Jonne Visser (mastering in A-Broad te Breda) prima werk geleverd. Niet strak, lekker los. Het zijn vooral songs om op te beuken en te moshen die je op deze plaat hoort, met hier een daar een rustiger moment of een goede breakdown (Fixed Earth Theory). Hoewel Reviled Revelations niet over de hele lengte de aandacht kan vasthouden en Bloodsphere het wiel niet opnieuw uitvindt, staan er voldoende gave riffs op dit melodieus agressieve old school deathmetalschijfje. Daar mogen de vijf mannen met recht trots op zijn.

1. Threshold Zero
2. Eviscerated
3. Disintegration