• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Mark Morton - Anesthetic
Label: Spinefarm Records
Mark Morton - Anesthetic
De naam Mark Morton zal wellicht niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. De Amerikaanse gitarist vervult een energieke rol bij Lamb Of God. En zoals we vaker zien, neemt ook deze muzikant graag de tijd om een soloproject vorm te geven. Anesthetic is de titel van zijn debuutalbum. Om het geheel kracht bij te zetten, is er een legioen aan gastmuzikanten opgetrommeld. Wat daarbij opvalt, is de diversiteit aan interessante namen.

In het resultaat mag je dus een breed scala aan muzikale invloeden verwachten. Anesthetic opent met het strakke, maar toch swingende Cross Off. Hierin horen we Chester Bennington (Linkin Park), die zijn speelse zanglijnen op een pakkende manier heeft weten te mengen met de vette gitaarriffs van Mark. Heerlijke opener. Sworn Apart sluit daar naadloos op aan aangezien Jacoby Shaddix (Papa Roach) met zijn kenmerkende stem ook dat vlotte karakter aan het nummer weet mee te geven. Als even later The Never ook lijkt te zijn afgestemd op de oorspronkelijke stijl van gastmuzikanten Chuck Billy (Testament) en Jake Oni (Oni), valt de puzzel al snel in elkaar. Het nummer is uptempo en bevat een trashy karakter. Myles Kennedy krijgt vervolgens een podium met Safe Defiance. Deze track had zo van een Slash-album kunnen komen. Niet dat dat het eindresultaat op enige negatieve wijze beïnvloedt overigens. Naar mijn mening is Myles namelijk nog steeds een van de beste zangers op dit moment.

Over metal gesproken, afsluiter Truth Is Dead mag met zijn intro enigszins misleiden, maar de samenwerking tussen Alissa White-Gluz en Randy Blythe laat niets aan de verbeelding over. Aandacht wel voor de opmerkelijk melodieuze, vocale bijdrage van Arch Enemy’s zangeres. Zo horen we haar niet vaak aan het werk. Randy daarentegen gaat er ouderwets hard tegenaan. Ook Imaginary Days is een zwaardere, slepende track. Hierin horen we Mark Morton zelf aan het werk achter de microfoon. Als we dan toch bezig zijn, moet hij gedacht hebben. Verrassend goed resultaat ook weer.

Voor de grote contrasten is eveneens ruimte vrijgemaakt op Anesthetic. Het bluesy Axis is een rustgevende song in samenwerking met Mark Lanegan, die voorheen fungeerde als frontman van onder andere Screaming Trees en Queens Of The Stone Age. Singer-songwriter Naeemah Maddox zorgt tijdens Reveal voor een poppy twist en Blur brengt ons southern rock, waarbij Mark Morales een duit in het zakje doet.

Al met al aan afwisseling dus geen gebrek. Mark Morton heeft met Anesthetic een meer dan degelijk debuut uitgebracht. Het aanpassingsvermogen van de gitarist is noemenswaardig en dat geldt ook voor het gemak waarmee er is ingespeeld op de oorspronkelijke stijlen van de gasten. Ik ben erg benieuwd of dit project een vervolg gaat krijgen. Op basis van deze tien nummers zou ik dat initiatief alleen maar toejuichen.

1. Cross Off (ft Chester Bennington)
2. Sworn Apart (ft Jacoby Shaddix)
3. Axis (ft Mark Lanegan)