King Diamond - Songs For The Dead Live
Label: Metal Blade Records

King Diamond - Songs For The Dead Live

Goed beeldmateriaal van King Diamond is schaars en dat is jammer, want een show van deze meesterverteller moet je zien. Een optreden van King Diamond is muziektheater zoals je dat maar bij weinig bands aantreft. Een enorm, onheilspellend decor, King die al sinds jaar en dag met make-up en kostuum rondbanjert, toneelknechten in gewaden en allerlei andere showelementen. Het is geen minuut saai wanneer de Deense zanger op het podium staat.

Fans hebben er lang op moeten wachten, maar met Songs For The Dead Live is er dan eindelijk een officiële concertregistratie met hoogwaardig videomateriaal voorhanden. Het pakket is in ruim een dozijn verschillende versies verkrijgbaar, waarbij er gekozen kan worden uit een bizarre hoeveelheid kleuren vinyl en andere formats. Er zal behoefte aan zijn, maar iets absurdistisch heeft het wel. De standaardset bestaat uit twee concertregistraties op dvd: Live At The Filmore 2015 en Live At Graspop Metal Meeting 2016. Het concert in The Filmore zit daar op cd bij.

De twee shows zijn nagenoeg hetzelfde. Er worden wat klassiekers van King Diamond en Mercyful Fate ten gehore gebracht, waarna het album Abigail (1987) in zijn geheel volgt. Alleen Eye Of The Witch en Halloween wisselen van plaats in de setlists, maar voor de rest zijn het alleen de sfeer van de intiemere The Filmore en het grootse van Graspop die van elkaar verschillen. Het scheelt een dot wanneer er duizenden of tienduizenden fans mee staan te brullen. Op het podium van Graspop wordt daarnaast duidelijk hoe enorm het decor van King Diamond is.

Toch is de focus van het beeldmateriaal grotendeels hetzelfde. Er zijn diverse camerastandpunten, maar het blijven opnames van bijna identieke shows, waarbij de muzikanten hun stinkende best doen er iets moois van te maken. Er wordt af en toe wat overdadig gewisseld tussen shots, wat niet ongewoon is voor dit type dvd, maar over het algemeen valt er weinig aan te merken op de beeldregistratie. Het is wat je als fan wil zien en soms nog meer, zoals een blikje vanuit de doodskist waar King met veel enthousiasme een pop inwerpt.

Het geluid is bijzonder goed en alle instrumentalisten zijn goed te horen. Natuurlijk is er het fantastische gitaarspel van Andy LaRocque, maar onderschat vooral ook Mike Wead als tweede gitarist niet. De ritmesectie klinkt solide en er zit veel dynamiek in. Drummer Matt Thompson komt ook met regelmaat goed in beeld. Uiteindelijk draait het om de zangkunsten van King Diamond met zijn typerende hoge uithalen. Het is verbazingwekkend dat het hem nog altijd lukt dit een volledige show vol te houden. Naarmate het concert vordert, lijkt het wel af en toe (bijvoorbeeld tijdens Omens) iets minder gecontroleerd uitgevoerd te worden, maar nergens lijken King of de achtergrondzangeres grote fouten te maken.

Songs For The Dead Live is een liveregistratie om je vingers bij af te likken. Het lange wachten op degelijk beeldmateriaal wordt beloond met een ontzettend mooie verzameling die vrijwel elke fan tevreden zal stemmen. Als er dan toch een punt van kritiek genoemd moet worden, is het de Mercyful Fate-fanfavoriet Evil die ontbreekt. Ook is er geen materiaal te vinden van na 1990. Dat is echter geen reden om zuur te doen over deze heerlijke concertopnames.

Tracklist Live At The Filmore 2015:
1. Out From The Asylum
2. Welcome Home