• Rawad Abdel Massih (The Hourglass) - 42
  • Ron Thal (Bumblefoot) - 53

• John Bonham (Led Zeppelin) - 1980

Jon Schaffer's Purgatory - Purgatory
Label: Century Media Records

Jon Schaffer's Purgatory - Purgatory

In het midden van de jaren tachtig schreef Iced Earth-meesterbrein Jon Schaffer een aantal nummers voor het toenmalige Purgatory. Enkele jaren later zou de naam gewijzigd worden naar Iced Earth, maar het vroege materiaal bleef ongebruikt. Dertig jaar lang bleven de demo's van Purgatory op de planken liggen, totdat Schaffer het idee opvatte deze alsnog uit te brengen. Dit doet hij samen met de oorspronkelijke zanger Gene Adam, die ook te horen is op Iced Earths debuutalbum, en bassist Bill Owen, die er in de jaren tachtig ook al bij was. De bezetting wordt afgerond met drummer Mark Prator en gitarist Jim Morris. De nummers zijn grondig afgestoft en volledig opnieuw ingespeeld.

Menig Iced Earth-luisteraar zal bij het zien van de songtitels even fronsen, want deze komen wel heel bekend voor van werk dat Schaffer heeft uitgebracht. Het is echter niet ongewoon dat artiesten bezeten lijken te zijn van bepaalde ideeën en invloeden en deze dan ook in diverse incarnaties laten terugkomen. Dat geldt ook voor de vijf nummers van de ep Purgatory. De titels verraden de horrorinvloeden al en het is niet moeilijk om de bijbehorende films of vertellingen erbij te denken.

De raakvlakken met het vroege Iced Earth zijn alomtegenwoordig, hoewel het allemaal wat minder thrasherig is. Het is dan ook niet gek dat deze ep voor fans van het werk van Schaffer direct bekend in de oren zal klinken. Dat is echter geen probleem, want het is dit geluid, dat bijvoorbeeld doet denken aan Mercyful Fate/King Diamond, waar veel fans ooit verliefd op zijn geworden. Het zijn de voor Schaffer karakteristieke overgangen, langgerekte, donkere spanningsbogen, subtiele gitaarpartijen en contrasterende tweede stemmen die ook deze ep doen schitteren.

De opnames zijn loepzuiver met een goede balans tussen instrumenten en zang. Die vocale partijen zijn sowieso indrukwekkend, want Gene Adams klinkt hier beter dan ooit. Zijn intense strot maakt de vijf spookverhalen extra sfeervol. Vergelijkingen met King Diamond als zanger en verhalenverteller zijn ook hier op zijn plaats. Deze nummers zullen ook jonge liefhebbers van Ghost aanspreken, die wellicht nog niet bekend zijn met het oude Iced Earth.

Mindere nummers kent deze ep niet, maar hoogtepunten zijn er zeker met Dracula, dat voorzien is van een heerlijke gitaargalop en een duister refrein, en het wilde, bezeten Jack, waarbij het niet moeilijk is om je een achtervolging in duistere, Londense steegjes voor te stellen. Schaffer zal in de drie decennia na het schrijven van dit materiaal nog veelvuldig teruggrijpen op deze donkere vertellingen en instrumentale uitspattingen. Het zorgt ervoor dat de stijl van deze ep bekend in de oren klinkt, maar de onbeluisterde, oudere songs toch fris aandoen. Purgatory is een knap staaltje Amerikaanse metal en laat tevens horen dat een moderne productie en ouder materiaal prima samengaan zonder daarbij aan sfeer in te boeten.

1. In Your Dreams
2. Dracula
3. In Jason’s Mind