For I Am King - I
Label: Redfield Records
For I Am King - I
For I Am King is niet te stoppen. Het harde werken lijkt zijn vruchten inmiddels af te werpen. Na het debuutalbum Daemons is de wind in de zeilen toegenomen voor de Amsterdammers. Niet geheel onterecht overigens. Collega Matthijs sprak in 2016 al over een collectief met veel potentie en met I hoopt de band die status extra te onderstrepen. Gitarist Jurgen is doorgeschoven naar bassist en Koen Scheepens heeft de vacature op professionele wijze ingevuld.

Nu is het geen geheim dat For I Am King behoorlijk wat vakkundigheid in huis heeft. Als single Prey opent na een mooi opgebouwde intro, is duidelijk dat we de kachel niet zomaar aansteken met het materiaal van deze melodeathformatie. Frontdame Alma bijt meteen van zich af door haar growls en grunts in te zetten. Het tempo ligt hoog en het heerlijke, technische gitaartandem zet de toon voor meer moois. De snarenplukkers nemen in de tweede single Forever Blind een nog prominentere rol op zich. Het nummer bezit herkenbare, stuwende patronen. De break aan het einde is moddervet en zet aan tot headbangen. Home begint op Arch Enemy-achtige wijze, waarbij het gitaarwerk doeltreffend is en lekker in het gehoor ligt. Het krijgt een meerwaarde door de subtiele invulling die allesbehalve overheersend is. Ook nu is er een mooie balans tussen melodie en snoeiharde metal, die eveneens in Misery hoorbaar is. De gitaarsolo's leveren een nog completer geheel op.

Te midden van I is er gekozen voor een rustpunt. Het instrumentale Invidia bevat een mooie opbouw, waarna de draad weer wordt opgepakt met het dromerige, haast sprookjesachtige In Flames. Als Reaper Of Souls uit de startblokken schiet, horen we dat Alma's strot giftiger dan ooit tevoren klinkt. Wat een verrijking is haar stem toch. Vervolgens bouwt het album weer op richting het geluid en de structuur waarmee het is begonnen. Devotion en In Memory vervelen geen seconde doordat de gitaristen en drummer ouderwets tekeergaan. Tijdens Havoc zijn alle registers nog eenmaal op gematigde wijze opengetrokken. Hoewel het bombastische niveau van openingstrack Prey en het erop volgende Forever Blind niet meer geëvenaard zijn, blijft een erg voldaan gevoel overheersen.

Als metal-liefhebbers uit Nederland mogen we oprecht trots zijn op For I Am King. Met de meer dan goede productie en uitvoering, en het gemak waarmee de band het geheel feilloos over weet te brengen, kunnen we stellen dat dit toch één van de betere bands op dit moment is in ons land. Invloeden van Arch Enemy en Trivium zijn duidelijk te herkennen, maar de metal bevat toch een eigen smoel. Als je hieraan twijfelt, raad ik je aan om I eens aan een grondige luisterbeurt te onderwerpen. Deze band verdient absoluut de aandacht!

1. Prey
2. Forever Blind
3. Home