Alcatraz
Enquête

Koop jij bij concerten en festivals nog weleens iets bij de merchandisestand(s)?

Ja, ik koop (bijna) altijd een aandenken
Regelmatig, maar lang niet altijd
Alleen bij mijn favoriete artiesten
Alleen als ik de show heel goed vind
Alleen als de prijs me erg meevalt
Alleen als het shirt of andere item me bijzonder aanspreekt
Alleen als ik in een bijzonder goede bui ben
Nee, ik heb inmiddels genoeg shirts en andere merchandise
Nee, vroeger wel, maar tegenwoordig vind ik het te duur
Nee, ook in het verleden deed ik dat zelden of nooit
Ik ga sowieso niet (meer) naar concerten en festivals
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 19-08-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brian May (Queen) - 78
  • Martin Powell (Cradle Of Filth) - 52
  • Robb Flynn (Machine Head) - 57
  • Russell Allen (Symphony X) - 54
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 62
Review

Leeched - You Took The Sun When You Left
Jaar van release: 2018
Label: Prosthetic Records
Leeched - You Took The Sun When You Left
Leeched is ongetwijfeld de jongste band die ik van een review voorzie. Het gezelschap uit Manchester is namelijk pas sinds vorig jaar actief. You Took The Sun When You Left is dan ook het eerste album. De titel spreekt voor zich. De luisteraar krijgt een loodzware mix tussen metal, death- en grindcore voorgeschoteld, die inderdaad al het licht uit je pupillen opzuigt. Het drietal heeft voor deze speciale aangelegenheid elf nummers opgenomen. Prosthetic Records, ook betrokken bij onder andere The Acacia Strain en Gojira, brengt het album uit.

Met Cripple The Herd begint de bokswedstrijd van zwaargewichten. Met trage riffs besluipt Leeched zijn tegenstander en laat de opponent meteen verbleken van angst. Tijdens Rope delen de Engelsen gelijk de eerste, snelle uppercut uit. The game is on. Na deze korte opwarmertjes begint het echte werk. Tijdens By The Factory en Guilt ontstaat er een gebalanceerd gevecht tussen uptempo stoten en ultraslome, rake klappen die binnenkomen als een flinke stoot op de lever. Gitarist Judd maakt gebruik van een HM-2-pedaal. De combinatie tussen het pedaal en de muziekstijl versterkt het duistere en industriële karakter van Leeched. Namen die binnenschieten als vergelijkingsmateriaal zijn Harm’s Way en Code Orange. A Mouth Full Of Dirt levert wat explosieve, dubbele kaakslagen op, gevolgd door een gong op de bel. Een paar losse tanden uitspugen en drinkpauze.

Tijdens de rust horen we op de achtergrond Born In The Sand. Het is een rustig nummer dat vooral bedoeld is om de schade op te maken. Veel tijd hebben we echter niet, want de tweede ronde begint. Hoewel Raid By The Lead als vanouds start en de tegenstander meteen de hoek in dwingt, blijven de echte klappen uit en is het vooral verbaal geweld. De oprechte woede van zanger en bassist Laurie gaat door merg en been. Met het statische Harrow The Pastures nadert Leeched het einde van zijn bokswedstrijd. Het eind van dat nummer is (te) lang uitgesponnen in een noise-achtige sfeer. De finaleklap wordt uitgedeeld tijdens titelnummer en afsluiter You Took The Sun When You Left. Het levert nog wat uptempo vliegwerk op waarna er wordt afgetikt met een knock-out.

Dit debuutalbum is een intense, haast macabre ervaring. De sfeer die wordt neergezet, trekt je mee naar de onderwereld en houdt je volledig in zijn greep. Er is afwisseling in en tussen de nummers, maar tegelijkertijd had er iets meer variatie aanwezig mogen zijn. Persoonlijk kan ik daar makkelijk doorheen prikken en laat ik me graag meerdere keren knock-out slaan. Leeched drukt duidelijk zijn stempel op het genre en de verwachtingen voor de toekomst zijn hooggespannen.

Tracklist:
1. Cripple The Herd
2. Rope
3. The Stone And The Steel
4. By The Factories
5. Guilt
6. A Mouth Full Of Dirt
7. Born In Sand
8. Raised By Lead
9. Hollow-Point Weddings
10. Harrow The Pastures
11. You Took The Sun When You Left

Score: 81 / 100

Reviewer: Maarten
Toegevoegd: 1 oktober 2018

Battle Beast @ Effenaar, Eindhoven Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.