• Aleksander "Olass" Mendyk (Acid Drinkers) - 2008
  • Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Pripjat - Chain Reaction
Label: NoiseArt Records

Pripjat - Chain Reaction

Chain Reaction is het tweede album van de thrashmetalband Pripjat uit Keulen. De stijl van deze heren gaat terug naar het begin van de jaren tachtig, toen punk evolueerde in thrash en speed metal. Metal is bij uitstek een genre waar de teksten nog aanzetten tot nadenken, maar zelden wordt protest nog met zoveel overtuiging gebracht als door Pripjat. De band heeft sinds het debuutalbum Sons Of Tschernobyl (2014) een enorme groei doorgemaakt wat betreft songwriting en sound, maar het vuur van protest is gelukkig niet gedoofd.

Pripjat is een spookstad in de Oekraïense oblast Kiev, vlak bij de grens met Wit-Rusland. De stad (toen nog in de Sovjet-Unie) werd volledig ontruimd na de kernramp van Tsjernobyl in 1986. In de verlaten stad was het personeel van de nucleaire installatie gehuisvest. Foto’s van het pretpark in Pripjat (de schommels en de botsauto's) staan mij nog helder voor de geest. Op het debuutalbum vormt de ramp het centrale thema. Deels geldt dat ook voor de nieuweling, zoals bijvoorbeeld de afsluiter Returnless. De inwoners van Pripjat sliepen op het moment van de ramp en kregen pas de volgende dag het bevel te evacueren. Het vertrek zou slechts van korte duur zijn. Halverwege vormt het instrumentale 28.04. (de dag na de evacuatie) een fraai rustpunt op de plaat.

De bandnaam en de relatie met de kernramp (zelfs de releasedatum is geen toeval) komen niet uit de lucht vallen. Zanger/gitarist Kirill Gromada (ex-Hate Seven) en gitarist Eugen Lyubavskyy zijn geboren in Oekraïne en het land is ook de laatste jaren weer in het nieuws. Op Chain Reaction hebben de teksten dan ook niet alleen betrekking op de ramp in Tsjernobyl. Kirill en Eugen hebben de ontwikkelingen die twee jaar geleden plaatsvonden in de stad van hun jeugd op de voet gevolgd en hun afschuw over de mislukte revolutie verwerkt in Kiev Burns! De tekst is persoonlijk en het nummer is met lyricvideo te bekijken op YouTube. Niet alleen de politiek moet het ontgelden. Ook religie ligt onder vuur. The Seed vertelt het verhaal van iemand die slachtoffer is van een religieus gemotiveerde verkrachting.

De thrash van Pripjat doet vooral denken aan Kreator, Sodom en Slayer. Ten opzichte van het debuut zijn de nummers vooral complexer geworden. De goede balans tussen razendsnelle passages en meer ruimte voor melodie komt vooral goed naar voren in de titeltrack, die met ruim zes minuten van begin tot eind weet te boeien. Het tempo ligt in Returnless zelfs laag naar maatstaven van Pripjat. De nummers doen nauwelijks voor elkaar onder, waardoor het lastig is een hoogtepunt op de plaat te noemen. Frontman Kirill nam zelf de opnames, de mix en de mastering voor rekening en verdient een compliment voor het resultaat. De rauwe sound past perfect bij het “pissed off”-karakter van Pripjat, net als de vocalen van Kirill. Chain Reaction is een must voor liefhebbers van ouderwetse, rauwe thrash.

1. Just A Head
2. Take The Law
3. The Seed