Helldorado
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in oktober 2025 werd uitgebracht?

Aephanemer - Utopie
An Abstract Illusion - The Sleeping City
Avatar - Don’t Go In The Forest
Battle Beast - Steelbound
Biohazard - Divided We Fall
Coroner - Dissonance Theory
Despised Icon - Shadow Work
Dirkschneider And The Old Gang - Babylon
Evoken - Mendacium
Grailknights - Forever
Hooded Menace - Lachrymose Monuments Of Obscuration
Kirk Windstein - Ethereal Waves
Mammoth - The End
Michael Schenker Group - Don’t Sell Your Soul
Orbit Culture - Death Above Life
Psychonaut - World Maker
Sabaton - Legends
Sanguisugabogg - Hideous Aftermath
Soulfly - Chama
Terzij De Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
Testament - Para Bellum
Tombs - Feral Darkness
Wings Of Steel - Winds Of Time
Wolvennest - Procession
een ander album uit oktober 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    6 november:
  • Aviana, The Gloom In The Corner, Diamond Construct en Atena
  • Conjurer en Radeloos///Ziedend
  • 7 november:
  • Ad Infinitum, Seven Spires en Phantom Elite
  • Brainstorm festival
  • 8 november:
  • Brainstorm festival
  • Insurrection, Bloid en Stagewar
  • Pro-Pain en Inherited
  • 9 november:
  • Inner Wish en Within Silence
  • Stray From The Path, Alpha Wolf, Graphic Nature en Calva Louise
  • 11 november:
  • Amenra en Marissa Nadler
    6 december:
  • Cradle of Filth en Suffocation
  • Skroetbalg
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brad Roberts (Jizmak Da Gusha) (Gwar) - 58
  • Carmelo Orlando (Novembre) - 52
  • Craig Goldy (Dio) - 64
  • George Young (The Easybeats)† - 79
  • Greg Graffin (Bad Religion) - 61
  • Jack Douglas (producent) - 80
  • Lars Szöke (Hypocrisy) - 56
  • Mart Kalvet (Herald) - 50
  • Noora Louhimo (Battle Beast) - 37
  • Paul Gilbert (Mr. Big) - 59
  • Rozz Williams (Christian Death)† - 62
  • Sonja Kraushofer (Oomph!) - 47
  • Wil Rees (illustrator) - 59

Vandaag overleden:
  • Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (componist) - 1893
Review

Moonspell - 1755
Jaar van release: 2017
Label: Napalm Records
Moonspell - 1755
Recentelijk leidde een markies een selecte groep Moonspell-fans rond door Lissabon om ze te vertellen over de historie van de stad. De dertien uitverkorenen woonden als onderdeel daarvan een lezing van wetenschappers bij over onder andere de aardbeving van 1755, die tweederde van de Portugese hoofdstad verwoestte en tussen de vijftigduizend en honderdduizend mensen het leven kostte. De ramp is de inspiratiebron voor het concept van de veertiende full-length van de Zuid-Europeanen.

Zo veel impact de historische gebeurtenis heeft, zo veel impact heeft de nieuwe plaat aanvankelijk ook. Moonspell pakt het heel anders aan dan op voorganger Extinct. Zo gebruikt Fernando Ribeiro nauwelijks zijn cleane stem en zingt hij de teksten in zijn eigen taal. Portugees dus, en dat past prima binnen het concept. Vanwege het veelvuldige gebruik van de extreme vocalen is de muziek ook agressiever.

Behalve steviger zijn de songs bombastischer, dankzij de toevoeging van klassieke instrumenten en een koor. Dat begint direct al met het pompeuze intro Em Nome Do Medo (een bewerking van de originele track die op Alpha Noir staat), waarin vooral de fantastische orkestraties van John Phipps opvallen. Deze dragen over de hele lengte van het album bij aan de sfeer die aangrijpende epiek en tragiek ademt. En ook al zijn de teksten in het Portugees, je krijgt de Engelse vertaling erbij. De titels van de songs zijn dusdanig gekozen dat als je de Portugese taal niet machtig bent, je je toch een goed beeld kunt vormen in welke fase van het verhaal je je bevindt.

Extinct is vooral een album dat veel catchy nummers bevat en 1755 is juist één dat veel meer uitdaging voor de luisteraar bevat. De riffs zijn complexer, veelzijdiger en prominenter aanwezig. En over complex gesproken, het titelnummer is een progressieve track met geavanceerde maatsoorten. Het levert een heel rijk nummer op, waarin de percussie en orkestraties fraai zijn geïntegreerd. Producer Tue Madsen laat het geheel clean, sfeervol en krachtig klinken.

De andere tracks zijn traditioneler, maar ook daarin gebeurt er veel. In Tremor Dei, Evento en het grootse Desastre bevatten Opethiaans gitaarwerk. Laatstgenoemde is al een sterke track en de bijdrage van het koor brengt dit hoogtepunt op een nog hoger niveau. Vanwege de bijdrage van de meervoudige klassieke zang komt ook de naam van Epica wel eens in gedachten op, zoals in Abanão. De eerste helft bevat dusdanig sterke nummers, dat de middensectie wat minder indruk maakt. De Os Paralamas Do Sucesso-cover Lanterna Dos Afogados is echter een sfeervolle afsluiter.

Hoewel 1755 voor uiteenlopende meningen zal zorgen onder de fans vanwege de agressieve, extreme vocalen en de gewijzigde koers, toont de release een gepassioneerde band die meer dan vijfentwintig jaar na oprichting geïnspireerd en verfrissend voor de dag komt. De keuze om in de eigen taal te zingen, pakt goed uit en draagt bij aan de gedrevenheid die van de performance afstraalt. Het is een plaat die muzikaal veel inhoud heeft en dat zorgt ervoor dat deze ook na meerdere luisterbeurten geen moment verveelt. Prima om in zijn geheel te draaien. 1755 is een voorbeeld van hoeveel inspiratie een bepaalde gebeurtenis kan opleveren. Inspiratie die in dit geval is omgezet in een ambitieus conceptalbum. Sterke zet van Moonspell!

Tracklist:
1. Em Nome Do Medo
2. 1755
3. In Tremor Dei
4. Desastre
5. Abanão
6. Evento
7. 1 De Novembro
8. Ruínas
9. Todos Os Santos
10. Lanterna Dos Afogados (Os Paralamas Do Sucesso-cover)

Score: 85 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 2 november 2017

Meer Moonspell:

Helldo

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.