Epica & Amaranthe - The Arcade Dimensions Tour Into The Grave 2026
Enquête

De acht hoofdacts van Graspop 2026 zijn Bad Omens, Bring Me The Horizon, Def Leppard, Limp Bizkit, Sabaton, The Offspring, Twisted Sister en Volbeat. Hoeveel van deze bands zou jij komende zomer graag willen zien?

Alle acht
Zeven
Zes
Vijf
Vier
Drie
Twee
Eén
Geen van allen

[ Uitslag | Enquêtes ]

    11 december:
  • Clutch
  • Cobra The Impaler en My Diligence
  • Eindhoven Metal Meeting Warm Up
  • 12 december:
  • Bad Omens, The Ghost Inside, Bilmuri
  • Battle Beast, Dominum en Majestica
  • Desolated, Bayway, D Bloc en Sidestep
  • Eindhoven Metal Meeting
  • Epinikion, Cathubodua en Abstracted Mind
  • 13 december:
  • Bad Omens, The Ghost Inside, Bilmuri
  • Eindhoven Metal Meeting
  • Grindpad, Obstruktor en Axident
  • 14 december:
  • Katatonia, Evergrey en Klogr
  • 16 december:
  • Imminence
  • Katatonia, Evergrey en Klogr
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brian Molko (Placebo) - 53
  • Clay Patrick McBride (fotograaf) - 57
  • Dan Blocker (acteur)† - 97
  • Endre Paksi (Ossian) - 67
  • J Mascis (Dinosaur Jr.) - 60
  • John Cornfield (producent) - 67
  • José Rubio (WarCry) - 47
  • Meg White (The White Stripes) - 51
  • Messiah Marcolin (Candlemass) - 58
  • Mike Young (Devin Townsend) - 46
  • Nicole Ansperger (Eluveitie) - 44
  • Wolf Hoffmann (Accept) - 66
Review

Gravitron - The Dawning Of The Finite Moment of Now
Jaar van release: 2003
Label: 4 Walls Records
Gravitron - The Dawning Of The Finite Moment of Now
Het eindige moment van nu. Dat is het concept achter deze debuutplaat van Gravitron, een band die als muzikale uitlaatklep van de twee Amerikaanse rockfanaten Kevin Kapala en Dave Gebhardt fungeert. Zij gingen kijken toen in november 2001 The Immortal Lee County Killers, Nebula en The Glasspack bij hen in de buurt speelden, en raakten zo geïnspireerd dat ze na afloop spontaan Gravitron oprichtten. Dit overigens na al tien jaar samen in verschillende bands te hebben gespeeld.

Maar even terug naar het album en z'n concept: de plaat bestaat uit twaalf nummers die elk in een paar uur bedacht, geschreven en opgenomen zijn. Dit album is dus het resultaat van een aantal uurtjes werk. Het is natuurlijk enigszins te horen, maar dat geeft de plaat juist z'n charme. Waarom een album in zo'n korte tijd min of meer improviseren als het aan het uiteindelijke resultaat niet te horen is?

De meeste nummers zijn vrij eenvoudig, maar ook gevuld met details en het onderlinge verschil is indrukwekkend. "Stone Fox" is bijvoorbeeld een traag nummer met zeer fuzzy gitaren en een wazig refrein, terwijl de opvolger "Detailing a Diesel" lekker gemakkelijk in het oor ligt en met plezierige orgelklanken is versierd. "The Meatman Cometh" daarentegen is een zwaar nummer met zeer ruige zang, en "Slider" begint als een dansbare track om traag en eigenaardig te eindigen. "Old Fashioned Duel in the Modern Age" kent wat sludge-trekjes en het hoogtepuntje "The Rise of the Mastodon" beschikt over een ruig rock 'n roll randje. Ook komen er verschillende vormen van zang voorbij, vaak aan distortion onderworpen. Maar ter (noodzakelijke) compensatie voor de variatie loopt er wel degelijk een rode draad door het album, en dat is een aangename laag psychedelica. Vette gitaardistortion en ouderwetse synth-klanken zijn zeer representatief voor deze plaat.
Het geluid is wat rammelig en primitief, maar dat is ook niet verwonderlijk als je in achting neemt dat de nummers met een 8-track opgenomen zijn. Lekker retro, zullen de heren gedacht hebben. Werkt wat mij betreft prima in combinatie met het klassieke artwork en de lekkere muziek, al zou ik best eens willen horen hoe deze nummers klinken als de band ze een jaar lang live gespeeld heeft en met een flink budget de studio ingestuurd wordt. Maar ja, wat blijft er dan van het concept over?

Tracklist:
1. The Finite Moment of Now
2. Stone Fox
3. Detailing a Diesel
4. Going Nowhere
5. Slider
6. The Meatman Cometh
7. Old Fashioned Duel in the Modern Age
8. Cotton Candy Queen
9. High Flyer
10. The Rise of the Mastodon
11. The Extinction of the Mastodon
12. Pour it in my Hands (For a Dime)

Score: 80 / 100

Reviewer: Patrick T.
Toegevoegd: 15 maart 2004

Meer Gravitron:

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.