• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Gravitron - The Dawning Of The Finite Moment of Now
Jaar van release: 2003
Label: 4 Walls Records
Het eindige moment van nu. Dat is het concept achter deze debuutplaat van Gravitron, een band die als muzikale uitlaatklep van de twee Amerikaanse rockfanaten Kevin Kapala en Dave Gebhardt fungeert. Zij gingen kijken toen in november 2001 The Immortal Lee County Killers, Nebula en The Glasspack bij hen in de buurt speelden, en raakten zo geïnspireerd dat ze na afloop spontaan Gravitron oprichtten. Dit overigens na al tien jaar samen in verschillende bands te hebben gespeeld.

Maar even terug naar het album en z'n concept: de plaat bestaat uit twaalf nummers die elk in een paar uur bedacht, geschreven en opgenomen zijn. Dit album is dus het resultaat van een aantal uurtjes werk. Het is natuurlijk enigszins te horen, maar dat geeft de plaat juist z'n charme. Waarom een album in zo'n korte tijd min of meer improviseren als het aan het uiteindelijke resultaat niet te horen is?

De meeste nummers zijn vrij eenvoudig, maar ook gevuld met details en het onderlinge verschil is indrukwekkend. "Stone Fox" is bijvoorbeeld een traag nummer met zeer fuzzy gitaren en een wazig refrein, terwijl de opvolger "Detailing a Diesel" lekker gemakkelijk in het oor ligt en met plezierige orgelklanken is versierd. "The Meatman Cometh" daarentegen is een zwaar nummer met zeer ruige zang, en "Slider" begint als een dansbare track om traag en eigenaardig te eindigen. "Old Fashioned Duel in the Modern Age" kent wat sludge-trekjes en het hoogtepuntje "The Rise of the Mastodon" beschikt over een ruig rock 'n roll randje. Ook komen er verschillende vormen van zang voorbij, vaak aan distortion onderworpen. Maar ter (noodzakelijke) compensatie voor de variatie loopt er wel degelijk een rode draad door het album, en dat is een aangename laag psychedelica. Vette gitaardistortion en ouderwetse synth-klanken zijn zeer representatief voor deze plaat.
Het geluid is wat rammelig en primitief, maar dat is ook niet verwonderlijk als je in achting neemt dat de nummers met een 8-track opgenomen zijn. Lekker retro, zullen de heren gedacht hebben. Werkt wat mij betreft prima in combinatie met het klassieke artwork en de lekkere muziek, al zou ik best eens willen horen hoe deze nummers klinken als de band ze een jaar lang live gespeeld heeft en met een flink budget de studio ingestuurd wordt. Maar ja, wat blijft er dan van het concept over?

1. The Finite Moment of Now
2. Stone Fox
3. Detailing a Diesel