• Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Running Wild - Pile Of Skulls (re-release)
Label: Noise BMG
Het Duitse platenlabel Noise Records geniet in metalen kringen een legendarische status. De maatschappij staat immers bekend als ontdekker van succesvolle acts als Helloween, Kreator en Voivod. En natuurlijk Running Wild, het piratenschip van de Duitse heavy metal. Onder de naam Noise BMG is onlangs een doorstart gemaakt. De huidige club werkt momenteel hard om het omvangrijke archief weer fatsoenlijk en opgefrist op cd en lp de markt op te krijgen. Mooi gebaar, want veel van die oude albums zijn al jaren niet meer fatsoenlijk te krijgen.

Daaronder valt dus eveneens een groot deel van de Running Wild-discografie. De albums tot en met Masquerade hebben alle een grondige lik verf gekregen en zijn met extra nummers en in sommige gevallen bonuscd's opnieuw uitgebracht. Bij Pile Of Skulls zit zo'n extra disc in het pakket. Leuk dingetje, met onder meer tracks van de inmiddels vrij zeldzame Lead Or Gold-ep. Alle songs op beide cd's zijn voor de gelegenheid in een frisser jasje gehesen. Het label heeft voor een remaster gekozen. Niet verkeerd, want net als voorganger Blazon Stone kon ook deze plaat wel een kleine update gebruiken. Niet dat het oorspronkelijke album uit 1992 slecht klinkt, maar het likje verf zorgt wel voor een wat vettere sound. Riffs hakken zodoende harder en solo's komen net wat sprankelender uit de speakers. Solo's die overigens per plaat meer en meer op elkaar gaan lijken, zeker waar het de escapades van voorman Rock-n-Rolf Kasparek zelf betreft. Vreselijk storend is het niet, al doen sommige solo's wel wat inspiratieloos aan.

Pile Of Skulls behoort tot het rijtje van Running Wild-albums waar ik persoonlijk het minste mee heb. Ik vind de muziek domweg niet afwisselend genoeg. Het album op de eerste cd duurt bijna een uur, dus dan mag je af en toe wat variatie verwachten. Ondanks wat tempowisselingen en best wel lekkere vertragingen is die variatie ver te zoeken. Pile Of Skulls voelt als een sneltrein die maar doordendert, niet echt geholpen door de steeds minder flexibel zingende Kasparek. De man zingt nooit groots, maar weet dat met name op oudere cd's met een flinke dosis energie en enthousiasme aardig te compenseren. Nu brult hij de songs veelal via dezelfde zanglijnen vol.

Ik ken behoorlijk wat fans die deze plaat of de iets betere opvolger Black Hand Inn tot de hoogtepunten van het Running Wild-oeuvre rekenen. Wie zijn heavy metal het liefst zo puur en rammend mogelijk heeft, kan zich daar waarschijnlijk bij aansluiten. Ik zet dan liever Death Or Glory of Gates To Purgatory weer eens op. Of het briljante Masquerade, eigenlijk de laatste piek voor het langzamerhand echt stroomafwaarts gaat voor deze piraten.

1. Chamber Of Lies
2. Whirlwind
3. Sinister Eyes