Into The Grave
Enquête

David Coverdale is definitief met pensioen. Wat is jouw favoriete song uit zijn lange loopbaan met Deep Purple, Whitesnake, solo, Coverdale-Page en gastbijdragen?

Ain't No Love In The Heart Of The City
Blindman
Burn
Crying In The Rain
Don't Break My Heart Again
Fool For Your Loving
Forevermore
Give Me All Your Love
Here I Go Again
Is This Love
Judgement Day
Love Ain't No Stranger
Love Is Blind
Mistreated
Ready An' Willing
Shut Up And Kiss Me
Slow An' Easy
Soldier Of Fortune
Still Of The Night
Stormbringer
Take Me For A Little While
The Last Note Of Freedom
Too Many Tears
Walking In The Shadow Of The Blues
een andere song waarop Coverdale zingt

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • All Shall Perish, Peeling Flesh, Vulvodynia en Acranius
  • 26 november:
  • Gutalax, Spasm en Guineapig
  • Perturbator, Kaelan Mikla en Gost
  • Spineshank, (hed) P.E. en South Of Salem
  • 27 november:
  • Spineshank, (hed) P.E. en South Of Salem
  • 28 november:
  • Asagraum, Chösen en Hellevaerder
  • 29 november:
  • Metal Before Christmas
  • Metalstorm en COVID
  • Petzjekket Fest 2025
Geen concerten bekend voor 23-12-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 42
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 53
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 48
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 45
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 42
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 62
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 58
Review

The Monolith Deathcult - Versus 1
Jaar van release: 2017
Label: Hammerheart Records

The Monolith Deathcult - Versus 1

Controversieel is synoniem voor The Monolith Deathcult. De release van Versus 1 was geheel aan mij voorbijgegaan, tot ik een bericht voorbij zag komen dat de plaat geboycot is in Duitsland. De Duitse distributeur heeft moeite met het thema van het album (de occulte kant van het Derde Rijk) en de symbolen op de hoes. Provocatie en humor zijn een effectieve manier om aandacht te krijgen en ik kan die aanpak wel waarderen, maar deze beslissing kan ik ook begrijpen.

Mijn eerste kennismaking met de band was zo’n tien jaar geleden, toen ze presentatrice Nicolette Kluijver gingen leren grunten. Het is niet zo dat ik mezelf als kenner van de discografie beschouw, maar het is prima luistervoer voor in de auto en dan vooral Trivmvirate (2008) en Tetragrammaton (2013). Nog niet bekend met de muziek van TMDC? Gooi Morbid Angel, Ministry, My Dying Bride, Cryptopsy, Cradle Of Filth, Nile, Septic Flesh en Fleshgod Apocalypse in een blender en voeg daar geluidseffecten en samples aan toe. Nu komt het erop aan, want het geheel moet tot in perfectie worden gemixt om alle smaken tot hun recht te laten komen.

Hoewel de muziek direct prettig in het gehoor ligt, geven de nummers alle details pas na meerdere luisterbeurten vrij. De industriële grooves, de orkestratie en de samples zorgen ervoor dat de uitgespronnen composities geen moment vervelen. Deze heren weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Bassist/grunter Robin Kok, gitarist/grunter Michiel Dekker en toetsenist/gitarist Carsten Altena (die ook de orkestraties verzorgt) worden live bijgestaan door sessiedrummer Frank Schilperoort. Hij heeft ook meegewerkt aan deze plaat.

Niet voor niets heeft het album de titel Versus 1. Het is de eerste van een drieluik dat samen een volledig album zal vormen. Net als Bloodcvlts bevat deze plaat niet uitsluitend nieuw werk. Seven Months Of Mysticum is een nieuwe uitvoering van 7 Months Of Suffering, afkomstig van The White Crematorium (2005). Ook de titeltrack van dat album is in een nieuw jasje gestoken en staat als afsluiter From The Stalinic Perspective op Versus 1. Een langzame doom/death-track is onvergeeflijk als het om foutjes gaat en vooral dit nummer laat goed horen hoe TMDC door de jaren heen geperfectioneerd is. Op het origineel is best wat aan te merken. De nieuwe versie lijkt een tikkeltje langzamer en is waanzinning goed. De diepe grunts van Robin Kok zijn dieper en bruter. Halverwege is er een schitterende passage met piano en dat vreselijke propagandaliedje in de slotfase is geschrapt. Uiteraard zijn alle samples en geluidseffecten aangepast naar het thema.

Een echt conceptalbum is het toch niet, want alleen de eerste helft handelt over de mystieke interesse van Heinrich Himmler. Hij wilde van kasteel Wewelsburg (bij Paderborn) het occulte centrum van de wereld maken en noemde het kasteel een soort Vaticaanstad van de SS-religie. Die Glocke was een uiterst geheim project, een wonderwapen, waarover nog veel wordt gespeculeerd. Het rustpunt Uchronian March Of The Deathcult vormt de scheidslijn naar het tweede deel, waarin de wreedheden die het Rode Leger pleegde onder Jozef Stalin centraal staan. Deze track roept beelden op van de strijd om Midden-aarde in de verhalen van Tolkien. In gedachten zie je de orks marcheren, aangemoedigd door cheerleaders, terwijl je jezelf afvraagt of er een foutje is gemaakt in de titel van de volgende track.

Muzikaal zit het allemaal wel goed, zoals te verwachten van The Monolith Deathcult. Goede composities, tot in perfectie uitgewerkt en met een uitstekende sound. De lat ligt weer een stukje hoger ten opzichte van de voorgaande platen. Ondanks de goede recensies in Duitsland, is de plaat daar geboycot. Ik woon en leef in Duitsland. Deze situatie geeft goed aan dat hier steeds meer kan, maar dat het nog altijd gevoelig ligt. Natuurlijk deelt The Monolith Deathcult de denkbeelden van de Nazi’s niet. Als we gaan oordelen op thema’s, dan zouden we vrijwel iedere deathmetalband in de ban moeten doen. Het bewijst wel weer eens dat negatieve aandacht ook aandacht is. Mijn complimenten heren!

Tracklist:
1. Rod Serling’s Radio Dramas
2. The Furious Gods
3. Die Glocke
4. Seven Months Of Mysticum
5. Uchronian March Of The Deathcults
6. This Inhuman Place Makes Human Monsters
7. From The Stalinic Perspective

Score: 87 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 12 juni 2017

Meer The Monolith Deathcult:

Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.