Epica & Amaranthe - The Arcade Dimensions Tour Into The Grave 2026
Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album van 2025 uit de Benelux?

Anger Machine - Human Error
Arjen Anthony Lucassen - Songs No One Will Hear
Bark - The Time Has Come
Black Knight - The Tower
Blackbriar - A Thousand Little Deaths
Cryptosis - Celestial Death
Defacement - Doomed
Enthroned - Ashspawn
Epica - Aspiral
Graceless - Icons Of Ruin
Grafjammer - De Tyfus, De Teerling
Grey Aura - Zwart Vierkant: Slotstuk
Hellevaerder - Fakkeldragers
Hemelbestormer - The Radiant Veil
Highway Chile - Rat Race
Martyr - Dark Believer
Mass Deception - Resurrections
Psychonaut - World Maker
Skaldgrim - In The Shadow Of Darkness
Svartsyn - Vortex Of The Destroyer
Terzij De Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
Walg - V
Winterblind - Ego
Wolvennest - Procession
een andere langspeler uit de Benelux, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 21-01-2026.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aapo Romu (Vanguard) - 50
  • Bobby Liebling (Pentagram) - 72
  • Frank Zappa (The Mothers Of Invention)† - 85
  • Hugo Bistolfi (Rata Blanca) - 61
  • Joakim Kjelstad (Gaia Epicus) - 52
  • Mathias Röderer (Atrocity) - 56
  • Shaun Morgan (Seether) - 47
  • Thomas Preziosi (Armory) - 42
  • Tomasz "Soyak" Kilinski (Naumachia) - 43

Vandaag overleden:
  • Barry Clayton (acteur) - 2011
Review

The Monolith Deathcult - Versus 1
Jaar van release: 2017
Label: Hammerheart Records

The Monolith Deathcult - Versus 1

Controversieel is synoniem voor The Monolith Deathcult. De release van Versus 1 was geheel aan mij voorbijgegaan, tot ik een bericht voorbij zag komen dat de plaat geboycot is in Duitsland. De Duitse distributeur heeft moeite met het thema van het album (de occulte kant van het Derde Rijk) en de symbolen op de hoes. Provocatie en humor zijn een effectieve manier om aandacht te krijgen en ik kan die aanpak wel waarderen, maar deze beslissing kan ik ook begrijpen.

Mijn eerste kennismaking met de band was zo’n tien jaar geleden, toen ze presentatrice Nicolette Kluijver gingen leren grunten. Het is niet zo dat ik mezelf als kenner van de discografie beschouw, maar het is prima luistervoer voor in de auto en dan vooral Trivmvirate (2008) en Tetragrammaton (2013). Nog niet bekend met de muziek van TMDC? Gooi Morbid Angel, Ministry, My Dying Bride, Cryptopsy, Cradle Of Filth, Nile, Septic Flesh en Fleshgod Apocalypse in een blender en voeg daar geluidseffecten en samples aan toe. Nu komt het erop aan, want het geheel moet tot in perfectie worden gemixt om alle smaken tot hun recht te laten komen.

Hoewel de muziek direct prettig in het gehoor ligt, geven de nummers alle details pas na meerdere luisterbeurten vrij. De industriële grooves, de orkestratie en de samples zorgen ervoor dat de uitgespronnen composities geen moment vervelen. Deze heren weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Bassist/grunter Robin Kok, gitarist/grunter Michiel Dekker en toetsenist/gitarist Carsten Altena (die ook de orkestraties verzorgt) worden live bijgestaan door sessiedrummer Frank Schilperoort. Hij heeft ook meegewerkt aan deze plaat.

Niet voor niets heeft het album de titel Versus 1. Het is de eerste van een drieluik dat samen een volledig album zal vormen. Net als Bloodcvlts bevat deze plaat niet uitsluitend nieuw werk. Seven Months Of Mysticum is een nieuwe uitvoering van 7 Months Of Suffering, afkomstig van The White Crematorium (2005). Ook de titeltrack van dat album is in een nieuw jasje gestoken en staat als afsluiter From The Stalinic Perspective op Versus 1. Een langzame doom/death-track is onvergeeflijk als het om foutjes gaat en vooral dit nummer laat goed horen hoe TMDC door de jaren heen geperfectioneerd is. Op het origineel is best wat aan te merken. De nieuwe versie lijkt een tikkeltje langzamer en is waanzinning goed. De diepe grunts van Robin Kok zijn dieper en bruter. Halverwege is er een schitterende passage met piano en dat vreselijke propagandaliedje in de slotfase is geschrapt. Uiteraard zijn alle samples en geluidseffecten aangepast naar het thema.

Een echt conceptalbum is het toch niet, want alleen de eerste helft handelt over de mystieke interesse van Heinrich Himmler. Hij wilde van kasteel Wewelsburg (bij Paderborn) het occulte centrum van de wereld maken en noemde het kasteel een soort Vaticaanstad van de SS-religie. Die Glocke was een uiterst geheim project, een wonderwapen, waarover nog veel wordt gespeculeerd. Het rustpunt Uchronian March Of The Deathcult vormt de scheidslijn naar het tweede deel, waarin de wreedheden die het Rode Leger pleegde onder Jozef Stalin centraal staan. Deze track roept beelden op van de strijd om Midden-aarde in de verhalen van Tolkien. In gedachten zie je de orks marcheren, aangemoedigd door cheerleaders, terwijl je jezelf afvraagt of er een foutje is gemaakt in de titel van de volgende track.

Muzikaal zit het allemaal wel goed, zoals te verwachten van The Monolith Deathcult. Goede composities, tot in perfectie uitgewerkt en met een uitstekende sound. De lat ligt weer een stukje hoger ten opzichte van de voorgaande platen. Ondanks de goede recensies in Duitsland, is de plaat daar geboycot. Ik woon en leef in Duitsland. Deze situatie geeft goed aan dat hier steeds meer kan, maar dat het nog altijd gevoelig ligt. Natuurlijk deelt The Monolith Deathcult de denkbeelden van de Nazi’s niet. Als we gaan oordelen op thema’s, dan zouden we vrijwel iedere deathmetalband in de ban moeten doen. Het bewijst wel weer eens dat negatieve aandacht ook aandacht is. Mijn complimenten heren!

Tracklist:
1. Rod Serling’s Radio Dramas
2. The Furious Gods
3. Die Glocke
4. Seven Months Of Mysticum
5. Uchronian March Of The Deathcults
6. This Inhuman Place Makes Human Monsters
7. From The Stalinic Perspective

Score: 87 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 12 juni 2017

Meer The Monolith Deathcult:

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.