Pitfest
Enquête

Veertig jaar geleden werd al gave muziek geproduceerd. Wat is jouw favoriete song uit het jaar 1985?

Accept - Metal Heart
Agent Steel - Agents Of Steel
Anthrax - Madhouse
Bathory - Born For Burning
Celtic Frost - Circle Of The Tyrants
Dio - Rock 'N' Roll Children
Europe - Rock The Night
Exodus - Bonded By Blood
Faith No More - We Care A Lot
Gary Moore & Phil Lynott - Out In The Fields
Helloween - Ride The Sky
Killing Joke - Love Like Blood
King Diamond - No Presents For Christmas
Kreator - Flag Of Hate
Marillion - Kayleigh
Megadeth - Mechanix
Overkill - Rotten To The Core
Possessed - The Exorcist
Robert Palmer - Addicted To Love
S.O.D. - Sargent D And The S.O.D.
Slayer - Hell Awaits
Survivor - Burning Heart
The Cult - She Sells Sanctuary
W.A.S.P. - Wild Child
een andere song, die in 1985 uitkwam

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Aborted, Crypta, The Zenith Passage en Organectomy
  • Imperial Age
  • John Coffey
  • Neckbreakker en Galge
  • 27 april:
  • FemME (Female Metal Event)
  • 29 april:
  • Venom Inc, Krisiun, Hate en Ater
  • 30 april:
  • Venom Inc, Krisiun, Hate en Ater
  • 1 mei:
  • Death Goals en Stormo
  • Deville
  • Venom inc, krisiun, Hate en Ater
  • Wodan Boys
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 45
  • Elyghen (Elvenking) - 47
  • Fish (Marillion) - 67
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 46
  • Ilia (Arafel) - 44
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 43
  • Michael Wagener (producent) - 76
  • Mihai (Cadavrul) - 37
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 52
  • Paul Baloff (Exodus)† - 65
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 35
Concertreview

Escuela Grind en Spetterpoep
Op 28 juli 2024 in dB's, Utrecht
Tekst door Wouter
Foto's door Wouter
Hoewel het nieuwe album van het uit Pittsfield, Massachussets afkomstige Escuela Grind pas 18 oktober uitkomt, is het deathgrindgezelschap al wel vast op tour gegaan. De kans is groot dat de twee tot nu toe verschenen singles van Dreams Of Algorithms (te weten Always Watching You en Turbulence) de revue zullen passeren. Het voorprogramma wordt verzorgd door de Haarlemse onderbroekenlolband Spetterpoep.

dB's is verhuisd naar een nieuwe locatie en het is dus even zoeken, maar de horde zwart uitgedoste concertgangers helpt een handje om de ingang van Utrechts bekendste undergroundvenue te vinden. Het muzikantenwalhalla - dB's staat immers ook bekend om zijn oefenruimtes - is echter nog niet helemaal klaar met verbouwen. Zodoende betreden we een ruimte die een soort kruising is tussen een concertzaal en een bouwkeet. Dat heeft gelukkig verder geen gevolgen gehad voor de kaartverkoop, want het staat goed vol, dus dat belooft wat vanavond.

Het Haarlemse Spetterpoep staat inmiddels klaar voor de aftrap. Het grindcoregezelschap neemt zichzelf niet al te serieus en waarschijnlijk is het het beste als wij dat ook niet doen. Met slechts releases zoals de ep Paprika Chips Smaakt Naar Achterstandwijk en de full-length De Kaas) is het duidelijk wat het doel is: vermaak. Zo blijkt ook gelijk aan het begin van het optreden. Pontificaal op het podium staat een als penis verklede 'volwassen' man. Daarnaast is de bassist als duif verkleed en gaandeweg het optreden zullen de opgeblazen penissen door de zaal vliegen.

Zoals te doen gebruikelijk in het genre, zijn de nummers kort maar krachtig. Dat houdt de boel vooraan in de zaal ook goed op gang. Alle bekende 'dansvormen' van het genre komen voorbij en tussen de nummers door kan men even naar adem happen. De schijtlollige nummers worden losjes aaneengepraat en er is tijd voor wat interactie. Zo wordt de vader van Duif het podium opgeroepen voor een stagedive, en zo geschiedde. De band heeft opvallend veel jong volk op de been gebracht en dat is goed om te zien, want metal kan wel wat jonge aanwas gebruiken. Helemaal gezien dit het laatste optreden van de band als dusdanig is. In de toekomst slaat de band een wat andere weg in die meer richting hardcore gaat. Een bandnaam is er ook al: Knokploeg. Van muzikaal vakmanschap kan de band niet beticht worden, maar vermakelijk is het allemaal wel.

Dan is het tijd voor het in 2016 opgerichte Escuela Grind, dat best productief is. Op basis van de slechts twee albums tot nu toe (en dus een derde plaat op komst), zou je dat niet zeggen, maar daarnaast beschikt de band over een rijke schare aan ep's, splits en singles. Dat de Amerikanen niet geheel vrij zijn van controverse, moge bekend zijn, maar daar hebben we schijt aan. Cancel-culturetje spelen doe je maar ergens anders, is het motto.

Opeens begint de band te spelen. Is dit een soundcheck of is het al begonnen? De zaal is maar halfvol. Zijn de fans van Spetterpoep 'm soms al gepeerd of laten die zich ook verrassen? De lichtman is ook nog niet van de partij... Iedereen kijkt elkaar een beetje aan en het duurt even voor er duidelijkheid komt. Maar na een klein minuutje wordt het duidelijk dat het optreden daadwerkelijk begonnen is. Nou vooruit, daar gaan we dan. De eerste moshers melden zich.

Muzikaal is het allemaal een stukje professioneler en dat geldt ook voor de podiumpresentatie. Met name brulboei Katerina Economou, die van huis uit architect is, weet van wanten. Dat de teksten gebaseerd zijn op de werken van grote filosofen, krijgen we in dit genre natuurlijk niet echt mee, maar ook in dat opzicht is het allemaal een stuk serieuzer. Niet dat er ook maar iemand is die zich daar mee bezighoudt. Geen gefilosofeer of geprakkiseer. Het is rossen geblazen.

De agressieve songs en dito attitude vormen een opvallend contrast met de manier waarop Katerina het publiek tussen de nummers door toespreekt. We zien een aimabele, positief ingestelde, lieve vrouw. Dat ze toevallig grindcore en death metal maakt, is bijzaak. Ze neemt bijvoorbeeld ruimschoots de tijd om Spetterpoep te bedanken en gegeven de feiten die ze over de band weet te noemen, heeft ze zich ook echt in de band verdiept. Hulde ook voor de uitspraak van de Nederlandse bandnaam. Verder spreekt ze haar dank uit aan eenieder die open staat voor andersdenkenden. Dat is binnen de metalcommunity doorgaans vanzelfsprekend, maar zodra de letterbak ter tafel komt, blijkt tolerantie soms toch ook een rekbaar begrip te zijn. Zoals gezegd, houden we ons daar vanavond verder niet mee bezig.

Het inmiddels teruggekeerde publiek laat zich geen mogelijkheid onbetuigd om rondjes te rennen, moshpits te organiseren en allerlei andere gekkigheden uit te halen. Zo is er ook een koprol circle pit. Of ja, hoe moet je het noemen? Verder wordt aan de oproep tot een circle pit en een wall of death uiteraard gehoor gegeven. Publiek geniet van band, band geniet van publiek, en zo zorgt een uitgelaten sfeer voor een uitermate geslaagde avond.

Meer foto's op www.basementonline.nl

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.