Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Concertreview

Roadburn 2023
Op 19 april 2023 in 013, Tilburg
Tekst door Rik

Tijden veranderen, zo ervaart ook het befaamde Roadburn Festival. Het afgelopen decennium groeide dit vierdaagse stoner/doom-festival uit tot een van ’s werelds meest geliefde pelgrimsoorden voor liefhebbers van loodzware riffs. Omdat het festival bezoekers uit de hele wereld trekt, zijn kaarten vaak al binnen de kortste keren uitverkocht. Maar inmiddels bevindt Roadburn zich in een nieuwe fase. Na de wereldwijde pandemie is het steeds lastiger geworden om grote bands te boeken, omdat de prijzen extreem zijn gestegen. Bovendien is de koers van Roadburn gaandeweg verbreed richting allerlei vormen van zware muziek, inclusief black metal, donkere folk en americana, dark synthwave, hip-hop en jazz.

Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat het festival anno 2023 op een kruispunt lijkt te staan. Vooraf is behoorlijk wat geklaag over de line-up (die eclectischer dan ooit tevoren is, maar ook nauwelijks grote namen bevat) en het artwork (dat – eerlijk is eerlijk – eruit ziet als een goedkope H&M-reclame). Opmerkelijk is ook dat het festival verre van uitverkocht is. Er zijn meer dan voldoende kaartjes te krijgen voor zeer schappelijke prijzen. Tegelijkertijd weten de liefhebbers inmiddels dat het team achter Roadburn een neusje heeft voor kwalitatief uitstekende undergroundbands en zijn het vaak juist de verrassingen die live de meeste indruk maken. Daarom dompel ik mezelf wederom vol vertrouwen vijf dagen onder in de wereld van Roadburn.

Woensdag

Traditioneel wordt er op woensdag al afgetrapt met een pre-party onder de noemer 'The Spark'. Tijdens oudere edities gebeurde dat in het charmante Cul de Sac, maar sinds de laatste jaren is de kleine zaal van 013 de locatie. De drie groepen die vanavond op de planken staan, zijn alle drie onbekenden voor me, dus ik ga volledig blanco de avond in.

De eerste act van de avond is het project Mai Mai Mai van de Italiaan Antonio Tricoli, die middels ritualistische, ritmische noise en ambient donkere Mediterrane folklore en tradities verkent. Gehuld in een zwart met gele cape - inclusief Mgla-achtige gezichtsbedekking – vuurt Tricoli drie kwartier pulserende noise-erupties en dreigende ambient op het publiek af, op een volume dat de grond doet dreunen. In combinatie met de videobeelden van golven en bergen weet hij bij vlagen voor een intense en mystieke sfeer te zorgen, hoewel de performance wel wat eentonig en statisch is. De 'nummers' lopen in elkaar over, waardoor de luisteraar in een soort trance kan raken, maar storend is dan weer dat de overgangen niet altijd helemaal synchroon zijn. Desondanks best een interessante opener van deze avond.

Het niveau daalt helaas zienderogen met het optreden van The Shits. Dit gezelschap uit Leeds produceert een soort sludgy noise-rock die niet verkeerd klinkt, maar de frontman weet binnen welgeteld één nummer de meeste goodwill van het publiek te verpesten. Hij scheldt het publiek uit, steekt zijn vingers in zijn keel, spuugt meerdere malen de zaal in, pakt bier af en gooit lege bekers de zaal in. In zijn white trash-universum zal het vast stoer zijn, maar de meeste mensen kunnen helemaal niets met dit sneue gedrag. Zijn gekerm en gesnauw klinkt lekker smerig – en ook muzikaal gezien klinkt The Shits niet eens zo verkeerd. De groezelige, vieze riffs in combinatie met schurende 'in your face'-punk zijn weliswaar niet bijster spannend, maar doen hun werk op effectieve wijze. Qua performance is het optreden echter nogal kansloos, gezien de op weinig gebaseerde arrogantie van de frontman. Het minimalistische applausje spreekt boekdelen.

The Shits @ Roadburn 2023. Foto door Paul Verhagen.

Het is al twintig voor elf als de laatste band van de avond, het Amerikaanse Poison Ruïn, de planken betreedt. Na twee cassettes in eigen beheer lijkt de groep uit de obscuriteit te treden: het debuutalbum Härvest verscheen onlangs via Relapse Records. De relatief korte, puntige nummers zijn van het type 'niet lullen maar poetsen' en dat is precies waar de inmiddels volgepropte zaal behoefte aan heeft. De mannen produceren een vuige, opzwepende mengeling van punk, heavy en thrash metal en gooien daar voor de finesse wat dungeonsynth-elementen bij. De mengeling van slordige garageriffs, primitief drumgebeuk, pinnige basgitaarriffs en het obscure gebral van frontman Mac Kennedy zorgt voor een uitgelaten sfeer. Eerlijk gezegd is de muziek verre van verheffend, maar het enthousiasme waarmee de groep zijn rellerige hymnes de zaal in slingert, werkt best aanstekelijk. Zo zorgt Poison Ruïn deze avond toch nog voor een aardig feestje.

Dank aan Paul Verhagen voor de foto's.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.