• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Distillator - Summoning The Malicious
Label: Empire Records
Distillator - Summoning The Malicious
Ik geef het eerlijk toe. De zogenaamde revival van het thrashgenre is meer een serie stuiptrekkingen dan een definitieve opleving. Met uitzondering van een handvol clubjes bestaat de huidige scene uit schaamteloze kopieerapparaten. Doorgaans prima muzikanten die de riffjes van Metallica, Exodus en Kreator smakelijk herkauwen, maar verder weinig nieuwe impulsen toevoegen. Slechts een klein aantal gezelschappen voegt daadwerkelijk wat nieuws toe. Vektor bijvoorbeeld, al vrees ik dat de muziek van die band uiteindelijk toch te moeilijk is voor een grootschalige doorbraak.

Distillator uit Enschede zit er een beetje tussenin. Debuutplaat Revolutionary Cells was en is een lekker plaatje. Weinig origineel, maar toch frisser dan groepen als Warbringer of Hatchet, om maar wat te noemen. Distillator past door dit tweede album Summoning The Malicious in de verte wel ergens naast een band als Havok. Dat Amerikaanse gezelschap begint immers als typische kloon, maar zeker op de laatste schijf duiken er meer en meer eigen ideeën op. De groep rond zanger/gitarist Laurens Houvast maakt een vergelijkbare ontwikkeling door.

Summoning The Malicious luistert vrijwel direct weg als een ietwat ander album dan het debuut. De vlotte mix van thrash en speed metal domineert, al is deze tweede telg beslist afwisselender en vooral melodieuzer dan de voorganger. Riffs en solo's zijn stukken beter uitgewerkt en beklijven beter. Door het soepele drumwerk van niet meer zo nieuwe aanwinst Marco Prij zit er een lekkere drive in de muziek. Bij opener Blinded By Chauvinism lijkt er nog niet zo veel veranderd. Mechanized By Existence en Estates Of The Realm komen tevens bikkelhard binnen, maar geven wel meer blijk van variatie en de voorname rol voor spanningsbogen.

Klinkt Distillator dan opeens als een totaal andere band? Dat niet. De vertrouwde ingrediënten als de rauwe strot en 'Schmierige' gilletjes van Houvast en de drukke gitaarpartijen zijn ruimschoots aanwezig. Het basspel staat ditmaal wat prominenter in de mix. Slim, aangezien de band als een drietal opereert. Door de wijze van schrijven daarop aan te passen, verwacht ik niet dat er live veel gaten vallen in de sound. Distillator houdt de muziek relatief overzichtelijk en laat zich niet verleiden tot een overdaad aan lastige breaks en technisch gefröbel. De liedjes staan centraal.

Summoning The Malicious is in veel opzichten een betere plaat dan het debuut. Het songmateriaal klinkt rijper, sprankelender en simpelweg beter doordacht. De productie, mix en master gooien gelukkig geen roet in het eten. Naar hedendaagse maatstaven klinkt de cd-versie in elk geval behoorlijk dynamisch en nergens te dichtgetimmerd. Audiofiele liefhebbers raad ik de elpee aan, aangezien die uitgave een speciale behandeling voor vinyl heeft gekregen. Vaak uit zich dat in een nog weer wat beter geluid. Maar hoe je dit werkstuk ook in huis haalt, de muziek telt. En die is dik in orde.

1. Blinded By Chauvinism
2. Mechanized Existence
3. Estates Of The Realm