• Ignacio "Jevo" Garamendi (Valhalla) - 47

• Benjamin Orr (The Cars) - 2000
  • Erik "Grim" Brødreskift (Immortal) - 1999

Mesarthim - .- -... ... . -. -.-. .
Label: Eigen Beheer
Mesarthim - .- -... ... . -. -.-. .
Met een esoterische bandnaam die verwijst naar een binair sterrensysteem in de noordelijke constellatie van Aries (de Ram) en een titel in Morse-code (‘afwezigheid’) is Mesarthim een nogal obscuur project. Dit Australische tweemansproject (namen zijn niet bekend) opereert in de ambient blackmetalhoek en zet al snel koers richting de interstellaire oorden waar ook bands als Germ, Lustre en Violet Cold zich bevinden. Ambient black metal dus, maar dan wel met een fikse scheut trance-achtige keyboards. De sfeer van het album is dus eerder warm en ‘spacy’ dan kil en donker, zoals de allesverzengende klanken van Darkspace.

Met de kwaliteit zit het wel goed. Vanaf de eerste track overspoelen etherische keyboardgolven de luisteraar, waarbij de wollige, ruizige productie voor een verdere omarming zorgt. Hoewel snijdende riffs en ijzingwekkende screams een belangrijk bestanddeel van de muziek vormen, is er minstens zoveel ruimte voor hemelse toetspartijen die niet hadden misstaan op een VNV Nation-album. Die symbiose pakt geweldig uit. Het is moeilijk om geen licht euforisch gevoel te krijgen van fantastisch in elkaar zittende nummers als ..--- en ...... (oftewel de tweede en vijfde track – in Morse-code zijn de titels nogal lastig uit elkaar te houden). Hoewel de sound drukkend en vol is, zorgen enkele sfeervolle, terugkerende melodielijnen voor een welkom houvast in deze kosmische reis vol astrale vergezichten.

Hoewel ambient black metal als genre nog wel eens verweten kan worden dat het monotonie tot kunst verheft, is daar bij Mesarthim totaal geen sprake van. Daarvoor zitten de composities te vernuftig in elkaar. De nummers zijn bovendien verrassend muzikaal. Een fraai voorbeeld is de subtiele, melancholische wending van het derde nummer. Slechts de tien minuten durende afsluiter -.... is monotoner van aard, maar na de intense soundscapes die hieraan vooraf zijn gegaan, is dat ook wel een prettig rustpunt.

Eigenlijk hoeven we dus weinig woorden vuil te maken aan dit album. Liefhebbers van met name Germ kunnen hier niet omheen. Een eersteklas reis naar de sterrenhemel. En wie na het horen van dit album naar meer smacht, kan zijn hart ophalen: sinds het verschijnen van dit album heeft deze band alweer twee nieuwe ep’s uitgebracht (The Great Filter en Type III). Aan inspiratie geen gebrek dus. Zolang die inspiratie dit soort albums blijft opleveren, hoor je mij niet klagen!

1. .----
2. ..---
3. ...--