• Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Battle Beast - Bringer Of Pain

Battle Beast - Bringer Of Pain

Twee jaar geleden spraken we in Tilburg met zangeres Noorah Louhimo van het Finse Battle Beast. Het was aan het begin van de tour ter ondersteuning van het derde album Unholy Savior, maar binnen de band boterde het niet zo. Hoewel de plaat niet onaardig was, vonden de bandleden dat ze te weinig inspraak hadden in de muzikale richting die toenmalig bandleider Anton Kabanen voor ogen had. Kabanen werd ontslagen op die avond in Tilburg. De resterende leden gingen op zoek naar een vervangend gitarist en besloten verder te gaan als Battle Beast.

Bringer Of Pain is de eerste plaat van Battle Beast met muziek geschreven door vrijwel alle leden. Dat werpt zijn vruchten af, want hoewel Unholy Savior nog altijd een fijne plaat is, was deze niet zo sterk als voorgangers Steel en Battle Beast. Het nieuwe album slaat een andere weg in, maar dat betekent niet dat de groep zijn muzikale wortels heeft verloochend. Het nieuwe geluid is meer een samenraapsel van jaren ervaring, tournees met een aantal grote metalbands en meer invloeden van de jaren tachtig. Daarnaast vinden we nog altijd de rechttoe-rechtaan metaltracks waarmee de band groot is geworden.

Straight To The Heart bijt het spits af. Meteen is duidelijk dat er goed naar Sabaton is geluisterd. Het keyboardintro zou niet hebben misstaan bij de moderne heavy metal van de vrolijke Zweden met een obsessie voor geschiedenis. De thema’s van Battle Beast zijn meer bescheiden of in ieder geval dichter bij huis. De teksten gaan vooral over liefde, gevoelens, een waardeloze politicus of andere aardse zaken.

Gelukkig is er ook nog ruimte voor dolle metalpret met mythische thema’s in Bringer Of Pain en Bastard Son Of Odin. Deze twee powermetalkrakers met een knipoog naar onder andere Judas Priest, zijn twee van de snelste nummers op de plaat. De pakkende refreinen, enigszins flauwe teksten en opzwepende melodieën werpen hun vruchten af. Met name het grappige en aanstekelijke Bastard Son Of Odin laat een band in optima forma horen. Subtiele veranderingen in de coupletten houden het nummer interessant, met ruimte voor een spetterende gitaarsolo, een prominente rol voor het keyboard en de ruige zang van Louhimo.

Die laatste drie elementen doen zich gelden in vrijwel alle songs van deze plaat. De muziek is over het algemeen minder gitaargedreven dan op voorgaande platen en heeft een meer ondersteunende rol gekregen. De ruimte, die is ontstaan door het ontbreken van een echt sterk gitaargeluid, wordt opgevuld door de kunsten van toetsenist Janne Björkroth. Hoewel de muziek af en toe op het randje van de popmuziek balanceert en daar zelfs af en toe overheen gaat, zorgt zangeres Louhimo ervoor dat deze toch een ruig element behoudt. De zangeres, die te betitelen valt als de Finse Bonnie Tyler, is er wederom op vooruitgegaan. Ze krijgt ook meer ruimte om te experimenteren en te wisselen van klankkleur. Felle uithalen in Familiar Hell worden afgewisseld met een warm, zwoel geluid in Beyond The Burning Skies of zelfs met wanhoop tijdens Lost In Wars, waarbij ze hulp krijgt van zanger Tomi Joutsen (Amorphis). Opvallend aan het laatstgenoemde nummer is het theatrale aspect dat doet denken aan Nightwish.

Het einde van de plaat bestaat uit drie ballads, waarvan Dancing With The Beast en Far From Heaven het meest interessant zijn. Hoewel Dancing With The Beast wellicht meer op zijn plaats is op de dansvloer van een nachtclub dan tijdens een stevige metalshow, past het nummer na een aantal luisterbeurten eigenlijk prima bij Battle Beast. De keytar-solo is verrassend en fris en de stevige beat vormt een fijne afwisseling met het voorgaande metalgeweld. De powerballad Far From Heaven grijpt vervolgens weer terug op de stevigere wortels van de groep.

Bringer Of Pain is een steengoede plaat geworden. De eerste single King For A Day spat uit de speakers en kun je blijven beluisteren. Dat geldt voor de meeste van de tien songs. Dat is knap, want ondanks het ogenschijnlijk simpele en aanstekelijke karakter van de muziek, is dit een plaat die meer beklijft dan Unholy Savior van twee jaar geleden. Battle Beast klinkt meer als een band en deze nieuwe schijf heeft weer die frisse energie van de eerste twee albums.

1. Straight To The Heart
2. Bringer Of Pain
3. King For A Day