• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Elbrus - Elbrus
Label: Kozmik Artifactz

Elbrus - Elbrus

“A dive into the sonic platter of the blues, resonating through with fuzzed out riffs, spacious organ undertones and stirring vocal melodies”. Dit is de fraaie omschrijving van de muziek van Elbrus, die te lezen is op de Bandcamp-pagina van de Australiërs. Met een wat nuchtere kijk is vast te stellen dat Elbrus op zijn zelfgetitelde debuutalbum stevige bluesrock maakt, waarbij goed te horen is dat Black Sabbath een belangrijke inspiratiebron is geweest en bij vlagen psychedelische uitstapjes worden gemaakt.

Elbrus kent wat raakvlakken met de band Child. Beide bands komen uit Melbourne en hebben getekend bij het label Kozmik Artifactz. Qua geluid verschillen de bands ook niet heel veel van elkaar. Waar de bluesrock van Child echter voornamelijk met beide benen op de grond blijft, wil Elbrus nog wel eens de dromerige, psychedelische sferen opzoeken. In de eerste twee tracks Tall Shadow en Break The Machine is het in eerste instantie vooral bluesrock wat de klok slaat. Eerstgenoemde is een geduldig opbouwende song, die uiteindelijk eindigt met Black Sabbath-achtig riff- en soleerwerk. Vooral de mannelijke en vrouwelijke samenzang pakt hier goed uit. Jammer dat dit niet vaker te horen is op deze plaat. Ook Break The Machine is een combinatie van bluesrock en Black Sabbath-doom, waarbij het mondharmonica-spel van gastmuzikant Christi Hodgkins en de felle overgangsriff tussen de verzen en de refreinen een positieve bijdrage leveren aan de sfeer.

Regelmatig op deze plaat, maar vooral in Eyes Of The Mammal, komt het geluid van de groep Cream heel sterk naar voren. Het gitaarloopje, de bijdrage van de ritmesectie en het hoge Jack Bruce-achtige zangwerk van Ollie Bradley-Smith doen sterk vermoeden dat je aan het luisteren bent naar een verloren track van Disraeli Gears. In het refrein gooit Elbrus er echter loodzwaar fuzz-gitaar- en drumwerk tegenaan, dat uiteindelijk resulteert in het stevigste nummer van het album. Via het instrumentale, inleidende Far Away And Into Space Pt.1 komen we terecht bij het ruim tien minuten durende Far Away And Into Space Pt.2. Een prachtige compositie waarin Elbrus het orgelspel wat meer op de voorgrond laat treden. Tijdens het nummer wordt er regelmatig van tempo gewisseld, waardoor de track een golvend karakter krijgt. Ook het afsluitende Three Walls mag er zijn met zijn psychedelische beginpassage en vlijmscherpe uiteinde in de vorm van gitaarsolo’s en indrukwekkend heavy bas- en drumwerk.

Elbrus mag dan niet het meest opwindende nieuwe geluid hebben, toch doen de Australiërs het hier net even anders dan andere bands. Vooral de Cream-invloeden pakken hier erg leuk uit. De plaat kent genoeg variatie en gaat daardoor niet vervelen. Ook het album-artwork (een met de hand geschilderde tekening van Adam Burke) is zeer fraai. Al met al een prima eerste plaat van deze jonge groep.

1. Tall Shadow
2. Break The Machine
3. Eyes Of A Mammal