• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Morta Skuld - Wounds Deeper Than Time
Label: Peaceville Records
Morta Skuld - Wounds Deeper Than Time
In 2012 keerde Morta Skuld terug na veertien jaar inactiviteit als band. Destijds met een deel van de originele line-up, maar daarvan is inmiddels alleen gitarist/vocalist Dave Gregor nog over. In 2014 verscheen de ep Serving Two Masters. Binnenkort is het de beurt aan de eerste full-length sinds twintig jaar.

Hierop laten de Amerikanen horen zich muzikaal nog altijd in de jaren negentig te bevinden. Denk aan een combinatie van Obituary, Death, Deicide en Cannibal Corpse. Die invloeden liggen er iets minder dik op dan op de eerdere platen. Weliswaar hoor je veelal riffs die aan de goede oude tijd terug doen denken, maar er is minder sprake van kopieergedrag dan voorheen.

Ondanks de tempowisselingen pakt het nieuwe songmateriaal minder technisch uit dan voorheen. Er komt ook minder soleer- en leadwerk langs. De mannen uit Milwaukee richten zich meer op groove en af en toe is er thrash à la Slayer. Dat levert veel beukende momenten op, maar ook gebrek aan variatie. De grunts van Dave zijn verstaanbaar, maar hij gebruikt veelal dezelfde techniek, waardoor de vocalen niet opvallen. Ze hebben in de loop der jaren wat aan kracht ingeboet en staan relatief zacht in de mix.

Het zijn vooral de riffs die de toon bepalen. Breathe In The Black is een verrassend sterke opener met prima gitaarwerk. Ook het agressieve, thrashy en blastende Hating Life houdt de aandacht er goed bij. Daarna zijn het vooral het zwaar groovende en helaas iets te lange Against The Origin en Becoming The Flesh die bijblijven. Laatstgenoemde heeft compositorisch wat meer te bieden, al is het jammer dat de outro wel heel erg losstaat van het nummer zelf. De overige songs hebben de neiging voort te kabbelen (waaronder het Obituary meets Dismember en Cannibal Corpse-achtige Scars Within). Dat heeft met de herhaling van zetten te maken en in mindere mate het niet bijster interessante, doch solide drumwerk. Wat wel opvalt, is het baswerk, dat af en toe goed doorkomt (In Judgement en Devour The Chaos).

Wounds Deeper Than Time is vooral voer voor de liefhebber van compromisloze Amerikaanse old school death metal. Heel af en toe komen Europese namen als Benediction, Grave en Dismember in gedachten op. Het is beslist geen slecht album, maar je mist er ook niet veel aan. Wie gesneden koek lekker vindt, heeft aan deze release ruim veertig minuten ruim voldoende luisterplezier.

1. Breathe In The Black
2. Hating Life
3. My Weakness