Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Howard (Twisted Method)† - 43
  • Gregg Bissonette (Lana Lane) - 66
  • Jon Lord (Deep Purple)† - 84
  • Lars F. Larsen (Manticora) - 52
  • Les Paul† - 110
  • Matt Bellamy (Muse) - 47
  • Mike Coolen (Within Temptation) - 50
  • Nicolas Dubois (Amartia) - 43
  • Paul Chapman (UFO) - 71
  • Pete Gill (Saxon) - 74
  • Pete Kaipanen (Skyward) - 46
  • Ramón Lage (Avalanch) - 52
  • Randy Burns (producent) - 71
  • Skip James† - 123
  • Tomas "Samoth" Haugen (Emperor) - 51
  • Trevor Bolder (Uriah Heep) - 75
  • Wes Scantlin (Puddle Of Mudd) - 53
Review

Atmospheres - The Departure
Jaar van release: 2015
Label: eigen beheer
Atmospheres - The Departure
De soundtrack van de mensheid die vertrekt van de uitgeputte aarde en op zoek is naar een nieuw thuis. Zo omschrijven de mannen van Atmospheres hun missie. In genretermen slaan de Belgen een brug tussen progressieve rock, sci-fi movies, pop en post-rock. Een nieuwe wereld, een frisse start voor de zuiderburen die afwijkt van de djent-benadering op het zelfgetitelde debuutalbum van 2014.

De tweede full-length doet het dus rustiger aan. Er staat prachtige ambient op in de vorm van Laniakea, maar ook halverwege The Farthest Star komt het spacey effect goed naar voren. Wat de muziek extra interessant maakt, zijn de ritmetwists van Bastiaan Jonniaux, zoals die in Satellite. De hoekige riffs zijn nog altijd van de partij in meerdere tracks, zoals in het fraai opgebouwde Sun, maar voeren evenals de hier en daar voorbij komende lang uitgesponnen cleane vocalen niet de boventoon. De zang is niet bovengemiddeld, maar ook niet storend. Direction, het enige nummer waarin zang de boventoon voert, behoort dan ook niet tot de highlights.

De productie van The Departure is kraakhelder, maar bevat tevens diepte, welke met name door de keyboardpartijen en de met effecten beladen leads wordt gecreëerd. Hierdoor krijg je het gevoel te zweven, ergens tussen hemel en aarde, zoals tijdens het dromerige Void. Er zit voldoende afwisseling tussen de songs om het voor de luisteraar interessant genoeg te houden. Zo is het titelnummer heavy en relatief stevig en andere momenten werken juist weer hypnotiserend of ontspannend.

The Departure is als een reis, als een zoektocht naar rust en ruimte om te leven. Als een moment van bezinning na een drukke werkdag, het loslaten van frustratie en het verlangen naar een vredige plek. Deze release is het beste in zijn geheel te beluisteren en kent in Satellite, het titelnummer en The Arrival drie van zijn hoogtepunten. Aanrader voor fans van TesseracT, Plini en Intervals. Ook live is Atmospheres de moeite waard, zo bleek een paar maanden geleden nog op ProgPower Europe in Baarlo.

Tracklist:
1. Sun
2. The Farthest Star
3. Void
4. Into Orbid
5. Laniakea
7. Satellite
8. The Departure
9. Direction
10. The Arrival
11. Vapor Trail

Score: 78 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 19 december 2016

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.