• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Castle - Welcome To The Graveyard
Label: Ván Records
Castle - Welcome To The Graveyard
De een noemt het antiek, de ander authentiek. Feit is dat het uit Amerika afkomstige Castle niet bepaald met beide benen in het heden staat. De klassieke heavy metal (met de nodige doom-tinten) klinkt namelijk alsof het afkomstig is van de analoge cassettebandjes uit de jaren 80. Voor een deel zit daar ook de charme in, want het stoffige, organische geluid voelt als een frisse wind in tijden van moderne, gladgestreken producties. Maar de eerlijkheid gebiedt mij ook te zeggen dat Welcome To The Graveyard wel wat sprankelender had mogen klinken.

In vergelijking met soortgelijke bands als Christian Mistress en Lucifer is het materiaal op deze vierde langspeler van Castle namelijk wel van mindere kwaliteit. Zo beschikt frontvrouw Elizabeth Blackwell over een stoer en ietwat rokerig stemgeluid, maar is ze ook vrij beperkt in haar bereik. Ook het gitaarwerk is nogal basaal en varieert van leuke riffs en een aardige solo tot uitgekauwde clichés. Vooral bij de wat snellere heavymetalnummers (Veil Of Death, Flash Of The Pentagram) vallen de beperkingen van Castle minder op. Als het tempo echter omlaag geschroefd wordt en wat doom-invloeden hun intrede doen (Hammer And The Cross, het titelnummer), blijken de riffs toch wel aan de saaie kant te zijn. Misschien dat dergelijke nummers live - in een klein, zweterig hokje - beter werken, maar op plaat is het wat oubollig.

Welcome To The Graveyard werkt het best als je in een nostalgische bui bent. Dan is het makkelijker om het materiaal van Castle met enige welwillendheid te benaderen. Voor liefhebbers van goed geproduceerde, moderne metal zal Castle klinken als bejaardenmuziek. Degenen die nog steeds met trots rondlopen met patchvesten van Manilla Road, Merciful Fate, Cirith Ungol en Omen zullen Welcome To The Graveyard ongetwijfeld meer kunnen waarderen. Feit blijft echter dat Castle het qua songwriting ruimschoots aflegt tegenover deze namen.

1. Black Widow
2. Hammer And The Cross
3. Welcome To The Graveyard