• Steel Panther
  • Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

On-Off - Borderline
Label: Buil2Kill Records
On-Off - Borderline
Lezers die wel eens een recensie van mij meepikken, weten dat ik een vrij brede smaak heb. Progressieve rock, black metal of ouderwetse thrash, allemaal genres die er wel ingaan. Voor een potje goede ouwe rock ben ik ook wel te porren. Kiss bijvoorbeeld. Zolang het maar geen AC/DC is.

En na dit tweede album van On-Off hoef ik deze groep ook niet meer te horen. Deze Italianen spelen simpele rock die het ene oor ingaat en het andere weer uit. Veel oppervlakkiger dan On-Off wordt het niet, vrees ik. Tuurlijk, de mannen weten hoe ze een akkoord aan moeten slaan en de eenvoudige ritmes staan er strak op, maar het is zo verschrikkelijk voorspelbaar. Borderline luistert door de degelijke productie niet eens zo verkeerd weg, maar er gebeurt echt niets dat de oren doet spitsen. Bijkomend manco is dat alles zo ontzettend netjes klinkt. Moet rock-'n-'roll niet gieren en brullen? Als het aan On-Off ligt niet. Het Italiaanse gezelschap klinkt vooral lief en treedt nergens buiten de bekende paden.

Nu geldt voor veel rockmuziek dat de basis vrij eenvoudig is. Bij succesvollere bands is er vaak een onderscheidende factor aanwezig. Een supergitarist bijvoorbeeld. Of een briljante zanger. Helaas. Matteo Vago heeft op zich geen slechte stem, maar bijzonder is zijn strot zeker niet. Soms wel onbedoeld grappig, zoals in opener All The Time In Bed With You. Dat is sowieso al de belachelijkste songtitel van het jaar. Wanneer Vago het refrein inzet, klinkt de zinsnede bovendien als I wanna stand on a dinosaur back with you. Ik moest het boekje erop naslaan om te checken of ik het goed had gehoord. Gelukkig niet dus. Maar je weet hoe het gaat. Als je het eenmaal gehoord hebt, kun je het niet anders meer horen.

Als een band het van dat soort ongelukjes moet hebben, dan klopt er iets niet. Laten we het erop houden dat Borderline gewoon geen al te boeiende cd is. Hiervan gaan er veel meer dan dertien in een dozijn. Misschien dat de groep live wel de benodigde energie op kan roepen en alsnog overtuigt, maar op deze slaapverwekkende eenheidsworst lukt dat helaas in de verste verte niet.

1. All The Time In Bed With You
2. Crime Doesn't Pay
3. Borderline
4. I'm Dead, I'm Dead
5. Drums Beat Riff
6. Night Gamble
7. The One For The Road
8. Washing Machine
9. Noose
10. After A Long Workday
11. Your Love I Never Got
12. Punishment
13. Blue Balls

Score: 55 / 100

Toegevoegd: 3 augustus 2016

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.