• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Blut Aus Nord / Ævangelist - Codex Obscura Nomina - Split cd
Label: Debemur Morti Productions
Blut Aus Nord / Ævangelist  - Codex Obscura Nomina - Split cd
Debemur Morti is een label dat hoge kwaliteit black en avant-garde metal tentoonspreidt. Fantastische bands als Throane, Behexen en Terra Tenebrosa zitten op dit label. Zo ook het experimentele Blut Aus Nord uit Frankrijk en het uit Amerika afkomstige Ævangelist. Blut Aus Nord is met zijn mix van avant-garde (black) metal, industrial en ambient allang geen onbekende meer. Voor Ævangelist is het daarentegen een goede promotie om met een grote naam als bovengenoemde een split uit te brengen.

De koningen van muzikale wanorde mogen aftrappen. Blut Aus Nord hanteert op Codex Obscura Nomina een Godflesh-achtige aanpak. De vertrouwde naargeestige, ongemakkelijke en ondefinieerbare klanken zijn aanwezig en deze worden gedragen op repeterende industrial-drumklanken. Opener Evanescent Hallucinations start enigszins catchy en de basismelodie blijft hangen. Resonnance(s) is wat ongemakkelijker, maar deze track bevat dan weer een prachtige Wardruna-achtige zanglijn die fantastisch aansluit bij de dissonante sound en de drone-gitaarklanken.

Ævangelist is uit een ander stuk hout gesneden, maar heeft zeker raakvlakken met de Franse collega's. Ze hebben maar één track op deze split gezet, maar deze klokt dan wel gelijk rond de twintig minuten. Deze heren spelen een mix van black en death metal met heel veel atmosferische bijklanken en dissonante gitaarakkoorden. De noiseinvloeden en de ambientvibe sluiten mooi aan bij deze samenwerking en Threshold Of The Miraculous is dan ook een kers op deze heerlijke taart.

Altijd weer bewonderingswaardig hoe deze heren zulke complexe muziek kunnen maken zonder hun frisheid te verliezen. Een mooie tussenrelease voor het volgende werk van deze heren. De tracks zijn allemaal de moeite waard, maar vergen wel de nodige aandacht van de luisteraar. Al zal de liefhebber van deze bands hier absoluut geen moeite mee hebben. Dit smaakt naar meer!

1. Blut Aus Nord - Evanescent Hallucinations
2. Blut Aus Nord - Resonnance(s)
3. Blut Aus Nord - The Parallel Echöes