• Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Universal Mind Project - The Jaguar Priest
Label: Inner Wound Recordings
Universal Mind Project ontstaat in 2012 als een initiatief van de Amerikaan Michael Alexander. Het project van de gitarist en componist is in eerste instantie een samenwerking van muzikanten uit verschillende landen, maar groeit uit tot een band, bestaande uit zangeres/componiste Elina Laivera (Seduce The Heaven), zanger Henrik Båth (Darkwater, Waken Eyes), drummer Alex Landenburg (Luca Turilli’s Rhapsody, 21 Octayne) en uiteraard Michael zelf. Op het debuut Jaguar Priest krijgen zij hulp van veel gastartiesten.

Daardoor ontstaat een zeer gevarieerde release. De muzikale basis is melodische/symfonische (power) metal, maar ook invloeden uit de rock- en popwereld zijn aanwezig. Denk aan een mix van Kamelot, Symphony X, Epica en Dream Theater. Die namen zijn niet willekeurig gekozen, maar komen bovendrijven bij zowel het beluisteren van de muziek als de (vocale) bijdrage van Nils K. Rue (Pagan’s Mind), Charlie Dominici (ex-Dream Theater), Mike LePond (Symphony X) en Mark Jansen (Epica, MaYan).

Elina, die momenteel aan haar soloalbum Kaleidoscope werkt, geeft een pop- en soultouch aan het geheel. Ze heeft een prachtige warme en zeer heldere zangstem die af en toe doet denken aan Beyoncé. Dat blijkt uit de mooie ballad A World That Burns, waarin ze haar kwaliteiten laat gelden, en al eerder in Truth, een powermetaltrack met een uiterst catchy refrein (en een mooie Little Lies-achtige (Fleetwood Mac) synthesizermelodie) en de melodieus rockende, bijna radiovriendelijk vrolijke opener Anthem For Freedom, met daarin kort een bijdrage van gruntsman Mark Jansen, die in drie tracks te horen is.

Simone Mularoni (Ancient Bards, DGM, Vision Divine) heeft de release van een moderne productie voorzien die stijf staat van de Pro Tools (vooral de drums). Het toetsenwerk van Emanuele Casali (DGM) vormt samen met de zang de boventoon in Anthem For Freedom en Dreamstate, maar in The Bargain Of Lost Souls (met Nils K. Rue op zang) is het gitaarwerk juist weer geluidsbepalend. Zo licht de producer op afzonderlijke momenten nadrukkelijk bepaalde instrumenten eruit.

The Jaguar Priest is een dynamische release met melodieuze en energieke powermetaltracks en veelal geslaagde gastbijdragen. Het debuut belicht verschillende emoties. Dankzij die verscheidenheid en de catchy zanglijnen ligt het album van begin tot eind lekker in het gehoor. Ook al is er sprake van overproductie, de plaat laat voldoende ruimte voor emotie, mede dankzij de mooie vocalen van Elina Laivera. Zeker de moeite waard voor liefhebbers van genoemde bands.

1. Anthem For Freedom
2. Truth
3. The Bargain Of Lost Souls