• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

RAW - Battalion Of Demons
Label: MDD Records

RAW - Battalion Of Demons

Een normale werkweek is voor mij zelden toereikend om alles af te krijgen. Medelijden is niet nodig, want ik vind het helemaal niet erg om dan thuis nog even wat te doen. Dat is vaak het moment dat ik voor het eerst een nieuwe plaat beluister. Altijd met een koptelefoon op, want net als mijn collega’s is mijn vrouw niet enthousiast over mijn muzikale voorkeur en ik luister van kinds af aan graag op die manier naar muziek.

Agressieve, snelle thrash of death werkt bij mij erg goed als arbeidsvitamine. Battalion Of Demons, de derde full-length van RAW, voldoet volledig aan die omschrijving. De band uit Mannheim noemt de muziek kick-ass blastbeat thrash. Het debuutalbum Moshpit (2009) bevat opnieuw ingespeelde demo’s uit de beginjaren, die de norm van drie minuten keurig handhaven. Ook de opvolger Rawzilla (2012) bevat die snelle, rauwe combinatie van thrash, death en grindore, waarbij slechts zelden het gaspedaal iets minder wordt ingetrapt.

Net als bij de eerste twee albums is de productie van Battalion Of Demons gedaan door Andy Classen. Het klinkt allemaal weer lekker smerig en bijzonder catchy. Een verschil met de eerdere platen is nauwelijks waarneembaar. Deze Duitsers doen geen enkele moeite de stijl verder te ontwikkelen en houden vast aan het bekende oldschoolrecept à la Terrorizer. Op zich is dat niet erg, want het klinkt prima en in ieder nummer zit wel iets wat de aandacht weet te trekken. Door de geringe speelduur vervelen de tracks ook niet snel.

Dat de nummers behoorlijk op elkaar lijken, is het nadeel van de zelfopgelegde muzikale beperkingen die RAW hanteert. Alleen de eerste vier tracks weet ik moeiteloos te herkennen en het punkachtige Career Decisions is de enige track die er boven uitsteekt. Vanaf Last Breath vervalt de band in meer van hetzelfde (beluister bijvoorbeeld eens Death Bacteria en Start A Cult na elkaar), maar ook ten opzichte van de eerdere platen. Het klinkt allemaal even lekker, maar zelfs na meerdere luisterbeurten tijdens het werken op mijn laptop, weet ik niet altijd naar welke track ik zit te luisteren. Een beetje meer experimenteren en vernieuwen zal de band vast geen kwaad doen.

1. Battalion Of Demons
2. Death Bacteria
3. Career Decisions