Neal Morse - Songs From November
Jaar van release: 2014
Label: InsideOut Music
Neal Morse - Songs From November
De meeste mensen zullen Neal Morse vooral kennen van zijn solowerk en van zijn tijd bij Spock’s Beard. Ook het werk bij supergroep TransAtlantic zal bij veel liefhebbers van progressieve rock in de kast staan. Minder bekend is het meer songwriter-gerichte solowerk dat Morse ook onder zijn eigen naam uitbrengt. Vaak betreft dat uitgesproken religieus materiaal (de Worship-reeks bijvoorbeeld), maar vorig jaar verscheen er met Songs From November een album dat een iets minder nadrukkelijk ‘halleluja-karakter’ heeft – en daardoor waarschijnlijk ook heel wat beter te pruimen is voor muziekliefhebbers die niet meegaan in het gedachtegoed van Morse.

In tegenstelling tot de vaak uit instrumentaal vuurwerk bestaande progressieve albums van Morse, zoals The Grand Experiment van eerder dit jaar, is Songs From November een heel ingetogen en kalm album geworden. Opener Whatever Days is nog vrij frivool en vrolijk en wordt fraai gelardeerd met trompetgeschal, een swingende saxofoon en pittoresk pianowerk. Daarna zijn de nummers een stuk rustiger van aard. Morse blijft echter ook in een meer uitgeklede muzikale omlijsting moeiteloos op de been met zijn prachtige stemgeluid. Vooral schitterende, ‘kleine luisterliedjes’ als Flowers In A Vase (zoetsappig maar erg mooi) en When Things Slow Down hebben een tijdloos karakter en raken precies de goede snaar.

Ondanks het rustige karakter is er genoeg diversiteit tussen de nummers. Zo voelt Love Shot An Arrow een beetje als een TransAtlantic-ballad aan, terwijl het bij een heerlijk poprock-nummer als Song For The Free, met zijn bijna Coldplay-achtige, groots aangezette keyboards, moeilijk is om niet vrolijk te worden. Soms wordt het iets té zoetsappig, zoals bij Daddy's Daughter, maar het mooie aan de muziek van Morse is dat het altijd oprecht aanvoelt. Songs For November is zeker geen kost voor de gemiddelde metalfan, maar deze muziek verdient het absoluut om gehoord te worden, zoals ook bijvoorbeeld het songgerichte solowerk van Anneke Van Giersbergen de moeite waard is. Metal of niet, dit is namelijk gewoon mooie muziek van een begenadigd en buitengewoon inspirerende muzikant.

1. Whatever Days
2. Heaven Smiled
3. Flowers In A Vase