• Marie Fredriksson (Roxette) - 2019
  • Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Jaded Star - Memories From The Future
Label: Sensory Records
Jaded Star - Memories From The Future
Nadat zangeres Maxi Nil (ex-Visions Of Atlantis) en drummer Raphael Saini (ex-Iced Earth) bij hun vorige werkgevers ontslagen waren, sloegen ze in 2013 de handen ineen. Ze vonden in gitarist Kosta Vreto en bassist/toetsenist Babis Nikou de gewenste muzikanten om de line-up van Jaded Star te completeren. Maxi en Babis begonnen direct met het schrijven van de muziek en teksten voor het inmiddels verschenen debuut Memories From The Future.

Daarop laat de Griekse formatie een geslaagde combinatie van stevige rock en moderne melodische metal horen die in het straatje van Lacuna Coil ligt. Over het algemeen ademt de goed geproduceerde muziek een krachtige en positieve vibe uit. Dat komt niet alleen door de muziek zelf, maar ook door de teksten. Titels als Keep On Fighting en Healing The Inner Child en teksten als “The stars they will shine for you” en “Together we will find a way” versterken dat opbeurende gevoel.

De krachtige vocalen van Maxi passen daar goed bij. Wat opvalt aan haar zang, is dat ze veel meer mag en durft dan bij Visions Of Atlantis. Vaak pakt dat goed uit zoals tijdens opener The Mask en een van de hoogtepunten Wake Up. Daarin gebruikt ze haar stevige rockstem goed en tilt ze dit soort tracks naar een hoger niveau (mede door memorabele refreinen). Op momenten dat ze zachter zingt, past haar stem een stuk minder goed, zoals in Healing The Inner Child en in de matige ballad In Memory. In laatstgenoemde overheerst haar stem te veel en stoort bovendien de niet mooi getimede achtergrondzang, hetgeen afbreuk doet aan de sfeer en het luisterplezier.

Hetzelfde geldt voor de muziek. Als het er wat rustiger aan toegaat, verslapt de aandacht. Na een zeer sterk begin dat erg prettig wegluistert, heeft het album halverwege dan ook even een dipje, maar met Raining In Sao Paolo pakt men het niveau van het begin weer op. Muzikaal zijn er niet veel verrassingen of het moeten de af en toe opduikende elektronicamelodieën zijn. Ze zijn echter van toegevoegde waarde.

Het zijn de gitaarpartijen die samen met de zang domineren. Dat zijn ook de sterkste onderdelen. De gitarist wendt verschillende technieken aan om niet in herhaling te vallen en dat gaat hem goed af. Hij wisselt bijvoorbeeld staccatoriffs, powerakkoorden en clean getokkel goed af. Vermeldenswaardig zijn de melodieën in Wake Up en Raining In Sao Paolo en de solo’s in The Mask en Stars, die het geheel extra aangenaam maken om naar te luisteren.

Jaded Star levert met Memories From The Future een zeer prettig debuut af. De Grieken weten een positieve vibe neer te zetten en de aandacht redelijk goed vast te houden middels variatie in tempo en technieken en catchy refreinen. Alleen halverwege het album is er een wat mindere fase. Fans van Lacuna Coil doen er verstandig aan om Jaded Star eens te gaan beluisteren.

1. The Mask
2. Wake Up
3. Keep On Fighting