• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Blut Aus Nord / P.H.O.B.O.S. - Triunity
Jaar van release: 2014
Label: Debemur Morti Productions
Blut Aus Nord / P.H.O.B.O.S. - Triunity
Min of meer tegelijkertijd met de laatste full-length, werden de liefhebbers van innovatieve black metal vorig jaar ook nog getrakteerd op een nieuwe split-release van het Franse Blut Aus Nord. Nu zullen veel mensen waarschijnlijk nog steeds niet bepaald zijn uitgeluisterd op het fantastische, eigenzinnige Memoria Vetusta III: Saturnian Poetry (een van de hoogtepunten qua black metal van het afgelopen jaar), maar desondanks loont het zich om ook dit wat meer obscure schijfje op te sporen. Naast drie nummers van Blut Aus Nord krijgt de luisteraar ook drie nummers van het onbekende P.H.O.B.O.S. voorgeschoteld.

De eerste helft van deze bijzonder interessante release komt op het conto van het trio uit Frankrijk. Het geluid is onmiskenbaar Blut Aus Nord, met esoterische riffs die alle kanten op lijken te waaieren (maar toch een mystieke soort aantrekkingskracht hebben) en bevreemdende melodien die de luisteraar in een staat van zoete hypnose weten te sussen. Een zoals altijd verslavende en verrukkelijke combinatie. Openingsnummer De Librio Arbitrio is persoonlijke favoriet. Prachtig hoe Blut Aus Nord hierin speelt met dissonante klanken en kille ambient-tonen. Met Hbris borduurt de groep verder voort op de experimentele 777-reeks. Het nummer is lichter van toon, niet in de laatste plaats door de cleane zang die ook zo prominent op 777: Cosmosophy vertegenwoordigd is, maar heeft een soortgelijke, mysterieuze elegantie.

Na Blut Aus Nord is het de beurt aan P.H.O.B.O.S., een eenmansproject dat mij voorheen niet bekend was. De klanken van deze Fransman voeren ons nog verder het onbekende in. Zweverige, ritmische tonen die ongrijpbaar fladderen in een industrial-achtig schimmenrijk, waarin subtiele noise-effectjes op de achtergrond pulseren en veranderen. De zang is bijna sjamanistisch, een soort predikende klanken voorzien van veel effecten. Het voegt eigenlijk alleen maar meer sfeer toe aan de hypnotiserende ritmes. Het materiaal van P.H.O.B.O.S. zal niet ieders cup of tea zijn, maar met name met Glowing Phosphoros en het nog de meeste raakvlakken met metal vertonende nummer Ahrimanic Impulse Victory geeft dit heerschap toch wel een nadrukkelijk visitekaartje af.

Triunity is een uiterst respectabel schijfje geworden. Nu staat Blut Aus Nord al langer bekend om zijn eigenzinnigheid en kwaliteit. Met de drie nummers op Triunity wordt dat wederom bevestigd, hoewel het materiaal iets achterblijft bij het meesterlijke Memoria Vetusta III. De grote verrassing is echter P.H.O.B.O.S., dat zo mogelijk ng zweveriger en vreemder klinkt dan Blut Aus Nord. Zeker de moeite waard om dit materiaal dus op te snorren.

1. Blut aus Nord - De Librio Arbitrio
2. Blut aus Nord - Hbris
3. Blut aus Nord - Nmenn
4. P.H.O.B.O.S. - Glowing Phosphoros
5. P.H.O.B.O.S. - Transfixed At Golgotha
6. P.H.O.B.O.S. - Ahrimanic Impulse Victory

Toegevoegd: 25 maart 2015

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2021 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.