Necrophagia - WhiteWorm Cathedral
Jaar van release: 2014
Label: Season Of Mist
Necrophagia - WhiteWorm Cathedral
Medio jaren tachtig maakte Necrophagia deel uit van het selecte gezelschap dat thrash verder uitbouwde tot wat we sindsdien death metal noemen. De prima eerste langspeler Season Of The Dead verscheen in 1987 zelfs een paar maanden eerder op de markt dan Scream Bloody Gore, het legendarische debuutalbum van Death. Daar waar de band rond Chuck Schuldiner vervolgens furore maakte met het ene na het andere grensverleggende meesterwerk, verdween Necrophagia lange tijd in de vergetelheid.

Vanaf 1998 probeert het gezelschap een comeback te maken, maar zonder groot succes. Zelfs de bemoeienis van Pantera- en Down-frontman Phil Anselmo, die onder het pseudoniem Anton Crowley enige tijd als gitarist bij Necrophagia actief was, wist de Amerikaanse formatie niet aan de welverdiende doorbraak te helpen. Na het vertrek van Anselmo leverde de groep nog enkele verdienstelijke schijfjes af, die aan de cultstatus van Necrophagia weinig veranderden.

Met WhiteWorm Cathedral zet de band wederom een heerlijk gerecht op tafel volgens beproefd recept. De groep kende al vele bezettingswijzigingen. Zelfs het enige vaste bandlid, vocalist Killjoy, heeft zijn manier van grunten en raspen in de loop der jaren fors ontwikkeld. Desondanks heeft elke Necrophagia-plaat een constante factor die zorgt voor herkenbaarheid en in de jaren tachtig de belangrijkste toevoeging was van deze band aan het ontluikende deathmetalgenre: de horrorthematiek (en -sfeer). Killjoy haalt zijn inspiratie voornamelijk uit oude, meer of minder bekende griezelfilms en Necrophagia geldt dan ook als grondlegger van horrorgetinte death metal.

Net als de voorgaande cd's luistert WhiteWorm Cathedral weg als de onderhoudende soundtrack van een bloedstollende horrorrolprent, inclusief gesproken dialogen, satanische koortjes, sfeerverhogende keyboardpartijen en andere geluidsfragmenten die je van (op death metal geschoeide) filmmuziek zou verwachten. Song na song roept de muziek beelden op uit een al of niet bestaand zombie-epos of een met occulte rituelen en vleesetende ziektes gevuld middeleeuws drama.

WhiteWorm Cathedral kan zich meten met eerder Necrophagia-werk, maar stijgt niet noemenswaardig boven de andere albums uit. Fans kunnen de kersverse langspeler echter zonder aarzeling in huis halen, terwijl WhiteWorm Cathedral ook als introductie tot Necrophagia een goede keuze is. Als de combinatie van relatief toegankelijke death metal en horrorthematiek je aanspreekt, geef deze band en cd dan zeker een kans.

1. Reborn Through Black Mass
2. Вий
3. Angel Blake