• Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

Unfaithful - Streetfighter
Jaar van release: 2014
Label: Mighty Music
Unfaithful - Streetfighter
In eigen land geniet de Zweedse groovemetalformatie Unfaithful enige bekendheid, nadat de band driemaal op het Sweden Rock festival mocht aantreden en de single Psychward in 2011 landelijke airplay kreeg. Buiten de Zweedse landsgrenzen hebben echter weinigen van de groep gehoord maar daar lijkt nu verandering in te komen met het debuutalbum Streetfighter, dat via Migthy Music de wereld ingeslingerd wordt.

Of de wereld in de tussentijd echt iets gemist heeft? Neen, dat niet. De muziek van Unfaithful luistert lekker weg maar daar is het ook wel mee gezegd. Onder leiding van vocalist Marcus Karregard brengt het kwartet negen nummers, allemaal voorzien van een zware groove en met aanstekelijke refreinen. Dat is ook gelijk de grootste kracht van de band, want hierdoor lijken de tracks je meteen aan te spreken. Songs als Vegas Baby en Medicated For Your Protection zijn hier goede voorbeelden van.

Het zijn wat mij betreft ook de enige voorbeelden die bijblijven. De rest van de tracks op de plaat heeft bijna allemaal een inwisselbaar karakter en ben je na afloop weer vergeten. Dat is jammer want de bandleden laten horen goede muzikanten te zijn; het gitaarwerk is dik in orde en het drumwerk beukt lekker. Het basgeluid staat echter wat onopvallend in de mix. Het zangwerk van Karregard is helaas niet zo overtuigend. Hij heeft een krachtige stem die aangenaam wegluistert bij zowel de cleane gedeelten als agressieve passages, echter mis ik beleving en overtuiging in zijn performance. Het lukt mij hierdoor ook niet om mijn volle aandacht bij de plaat te houden.

Streetfighter laat zich dan ook het beste omschrijven als een goedkoop frisdrankmerk. Het is allemaal best te behappen maar laat weinig indruk achter. Wanneer je met betere kwaliteit te maken krijgt, snap je precies het verschil tussen het A- en C-merk. Het zou dan ook goed zijn voor de band om meer aan zijn songwriting- en zangkwaliteiten te werken, want de potentie is echt wel aanwezig. Het uit zich alleen nog niet in volle glorie. Voor nu kan het allemaal nog net, echter kan ik me niet voorstellen dat hier iemand heel erg wild van gaat worden.

1. Vegas Baby
2. Streetfighter
3. Trendkiller
4. The Kid
5. Childhood Friend
6. Medicated For Your Protection
7. Busted
8. Flawless Life
9. Unrestrained

Score: 64 / 100

Reviewer: Marcel
Toegevoegd: 12 oktober 2014

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.