• Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Dark Forest - The Awakening
Jaar van release: 2014
Label: Cruz Del Sur Music
Dark Forest - The Awakening
Was 2013 nog een catastrofaal jaar voor traditionele metal, 2014 lijkt een compleet ander verhaal te worden. Dit jaar werden we al verblijd met goede releases van grootheden als Iced Earth, Gamma Ray en Helstar, maar ook tal van kleine bands brachten veel leuks uit. In die laatste categorie valt Dark Forest. Een Britse band dat aanvankelijk onvervalste 1980-NWOBHM speelde en zich hooguit leek te onderscheiden door in hun muziek hier en daar met folkdeuntjes te strooien.

Ik mag dan een van de 222 gelukkigen zijn met het debuut van Dark Forest, geperst op groen vinyl, de muziek is nooit goed blijven hangen. Het is overigens wel een leuk plaatje, daar niet van. Maar tussen honderden andere platen, valt hij weinig op. Vijf jaar na Dark Forest ligt daar The Awakening. Er zijn een aantal zaken veranderd, want de band heeft een tweede gitarist en een andere zanger. Aan het geluid merk je het direct. De oubolligheid is overboord gegaan. Dark Forest klinkt anno 2014 als een band die zijn invloeden niet wil verloochenen, maar ook niet overdreven modern klinkt.

Wat is gebleven, zijn de welbekende invloeden van een band als Iron Maiden. Sterker nog, Dark Forest doet er regelmatig sterk aan denken. Alleen waar collega-bands als Enforcer de gouden jaren tachtig herbeleven, zweeft Dark Forest tussen Fear Of The Dark en A Matter Of Life And Death. Zanger Josh Winnard doet bij vlagen wel enigszins aan Bruce Dickinson denken. Ga asjeblieft niet denken dat Dark Forest een Maidenkloon is. De stijl doet eveneens aan bands als Fates Warning denken. De melancholische passages lijken op die van While Heaven Wept. Dit alles wordt gebracht met een aanstekelijk enthousiasme. Wat wil je nog meer?

Dark Forest heeft geen hapklare songs in de aanbieding. De gemiddelde tijdsduur van zes minuten geeft al aan dat je enige tijd en energie moet investeren in The Awakening. De zang is niet het beste dat je in dit genre gehoord hebt, maar het is in elk geval acceptabel. De voornaamste troefkaart is het gitaarspel van Christian Horton en Patrick Jenkins. Dit tweetal maakt van elk nummer wel een feest. Penda’s Fen bouwt fenomenaal op en Immortal Remains is een heerlijke epic. Er zijn weinig recente heavy metalplaten die inhoudelijk en productioneel zo goed verzorgd zijn als The Awakening. Veel media doen deze band weer makkelijk af als oubollig en achterhaald, maar ware liefhebbers van het genre zullen beter weten. Dit is echt de moeite waard!

1. The Awakening
2. Sacred Signs
3. Penda's Fen