Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Ironware - Break Out
Jaar van release: 2003
Label: Limb Music Products
Ironware - Break Out
Voorspelbaar! Limb brengt weer eens een debuutalbum uit van een Powermetalband uit Gothenburg, Zweden. Ironware is dit keer aan de beurt, en alle bandleden zijn in het verleden al net zo vooruitstrevend en belangrijk geweest als de vorige 5 cd's van het label. Het vijftal ploetert al jaren en ondanks het grote talent (ondanks de jonge leeftijd!) wou het met de populariteit maar niet vlotten. Tot de band een demo opnam in een klein studiootje met een nog kleiner budget. Toen stond ineens heel Gothenburg en omstreken op hun kop. Er werden concerten gegeven tot men erbij neerviel en contracten werden aangeboden, waarna men natuurlijk met LMP in zee ging. Aldus de biografie in het kort.

Voorspelbaar! Na een korte en hevig oninteressante intro gaat men van start met Holy Man, die met een keyboardintro en een zekere vrolijkheid de toon zetten voor de rest van het album, een bolwerk van Happy Singalong refreinen, dubbele bass en melodieuze solo's. Minder voorspelbaar is de zang, die rauw is en iets lager is dan gebruikelijk, maar daarom nog niet minder Powermetal. De composities zijn solide maar geven geen ruimte voor spannende experimenten of ander risicovol gedoe.

Voorspelbaar! De idolen van de heren bandleden/songwriters laten zich raden. Helloween, Gamma Ray, Edguy, Stratovarius; de hele Duitse parade komt weer langs met een vleugje Scandinavië. Natuurlijk mag je je helden aanbidden en eren, maar om dan meteen maar zanglijnen jatten is majesteitsschennis. Vergelijk Saviors maar eens met "How Many Tears" van Helloween. De 'epische' track van het album, "Return Of The King" is een toonbeeld van hoe het niet moet. Typische piano-intro, voorspelbare zanglijnen, en in de tekst word het staatshoofd zo vurig bezongen dat een nationalist zich er ongemakkelijk bij zou voelen. Ook de andere teksten zijn niet hoogdravend, ik mis bij wijze van spreke alleen de draken.

Voorspelbaar! Natuurlijk is het niet alleen zeiken wat de klok slaat. "From Deep Inside" vind ik namelijk een wereldnummer en de rest van het materiaal mag er op bovengenoemde kritiekpunten na best zijn. De productie is duidelijk gedaan door iemand die er verstand van heeft. Een bescheiden aanradertje dus.

1. Gateway
2. Holy Man
3. Dark Sun