• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Firstrike - Deadly Voltage
Jaar van release: 2013
Label: Divebomb Records
Firstrike - Deadly Voltage
Even dacht ik tijdens het beluisteren met verloren gewaande demo's van Hexx te maken te hebben. Niets is minder waar. Hoewel Firstrike (of Firststrike) in muzikaal opzicht zeker verwantschap vertoonde met het geniale tweede Hexx-album Under The Spell, kwamen deze heren uit New York en niet uit San Francisco. Ik spreek bewust in de verleden tijd, aangezien Firstrike al ruim twintig jaar niet meer bestaat. Begin jaren negentig bracht de groep twee demo's uit die onlangs door Divebomb Records fris opgepoetst opnieuw zijn uitgebracht.

Het album is één van de vijf cd's die het label uitbrengt in het kader van hun Bootcamp Series. Voor deze eerste vijf geldt dat het zonder uitzondering demo's zijn van oude bands. Toekomstige releases in de serie moeten veelbelovende nieuwe acts de kans bieden om hun werk aan een groter publiek te presenteren. Een sympathiek initiatief van de Amerikaanse platenmaatschappij, zowel waar het de nieuwe als oude muziek betreft. Want Divebomb zelf en ook labels als Stormspell en het Griekse Arkeyn Steel kwamen eerder al met zeer fraaie heruitgaven voor de dag.

Het is niet gek dat Firstrike tot de serie behoort. Want de muziek van het viertal (op de eerste demo drietal) is te gek. Heerlijke US power/thrash metal, lekker energiek uitgevoerd en rauw vastgelegd. Muziek die door riffs en klankkleur zoals gezegd regelmatig aan het legendarische Hexx doet denken. Als het op zang aankomt, heeft zanger Mike Power (die de nummers één tot en met acht inzong) juist weer wat weg van Cacophony-vocalist Peter Marrino. Een prima whiskystrot dus die goed past bij de melodieuze speedmetal van het gezelschap.

Naast de Deadly Voltage demo treffen we ook de vier songs van de eerste demo Agony Pit aan. Daarop klinkt de groep een tikje traditioneler, mede door de hoge vocalen van bassist Fabian Battiato. Geen hoogvlieger, maar wat hij mist aan techniek compenseert hij door zijn energie en lekker ongenuanceerde uithalen. Het songmateriaal is bovendien wat minder heavy en leunt meer tegen Vicious Rumors en consorten.

Al bij al een mooi compleet overzicht van wat Firstrike begin jaren negentig een tweetal jaren uitspookte. Door de veranderende scene van destijds heeft de groep nooit een potje kunnen breken, maar dat zegt niets over de muziek. Voor de ene persoon is dit misschien hopeloos ouderwets, maar tussen alle digitale volgemetselde producties van tegenwoordig is deze organische en energieke vorm van metal een ware verademing.

Tracklist
1. Hell's Kitchen
2. The Awakening