• Sam Totman (Dragonforce) - 43
  • Scott Stapp (Creed) - 49

Persefone - Spiritual Migration
Jaar van release: 2013
Label: ViciSolum Productions
Persefone - Spiritual Migration
Een metalband uit Andorra is al een relatief zeldzaam fenomeen, maar een metalband uit Andorra die het potentieel heeft om een wereldwijde topper te worden, is nog minder voorkomend. Maar Persefone, een zeskoppig progressief deathmetalgezelschap uit ‘Andorra la Vella’, is dat zeldzame fenomeen. Wat deze band op Spiritual Migration laat horen, is namelijk meer dan imponerend. Ruim zeventig minuten aan originele, eigenzinnige en gedurfde progressieve metal van het hoogste kaliber is wat we hier voor de kiezen krijgen.

Spiritual Migration is full length nummer vier, maar pas mijn eerste kennismaking met deze band. Dat is niet zo gek, gezien de kleinschalige labels waarop de vorige platen verschenen. Ook nu is met meer door toeval dan door de reikwijdte van het label (het totaal onbekende ViciSolum Productions) dat ik in aanraking ben gekomen met dit album. Onbegrijpelijk dat deze band niet door een groter label wordt opgepikt, want dit is beter dan minstens negentig procent van de bands die momenteel op een label als Napalm of Century Media zit.

Fans van duistere, maar melodieuze en technisch begaafde metal à la Mercenary, Nevermore en Communic zullen smullen van het virtuoze gitaarspel, de tegendraadse ritmes en buitengewoon knappe songstructuren die Persefone presenteert. Maar ook aanhangers van het stevigere progressieve werk (ik moet denken aan Allegeaon of Mors Principium Est) zullen ongetwijfeld uit de voeten kunnen met het materiaal van deze band, hoewel Persefone in vergelijking met laatstgenoemde bands nog een stukje bombastischer uit de hoek komt.

Met de enorme hoeveelheid materiaal die de luisteraar voor de kiezen krijgt, zou het een essay kosten om alle nummers toe te lichten. Maar als ik één nummer eruit moet lichten, is dat het briljante The Great Reality. Wat de band hier in net zes minuten allemaal laat horen, is ongelofelijk. Strakke metalcore, technische death metal, progressieve hoogstandjes, ineens opduikende, verrassende cleane vocalen, maar eveneens vakkundige afwisseling tussen vette grunts en felle metalcore-screams, die bovendien allemaal even goed klinken. En dan heb ik het nog niet eens over het prachtige psychedelische stuk dat aan het eind van het nummer opduikt. Magistraal!

Hoewel Spiritual Migration een behoorlijke brok aan complexe muziek is om in één keer te behappen, weet Persefone de muziek een stuk toegankelijker te maken door een aantal zeer goed geplaatste rustmomenten (Zazen Meditation, Metta Meditation), die de luisteraar als het ware een adempauze gunnen. Los daarvan zijn het ook erg mooi klinkende stukken die geenszins overbodig of gekunsteld aanvoelen. Bij het instrumentale tweeluik Consciousness lijkt Persefone echter Dream Theater naar de kroon te willen steken qua instrumentaal vernuft. De souplesse waarmee de gitaristen en toetsenist hier de ene na de andere halsbrekende riff en solo produceren, bezorgt me keer op keer kippenvel.

Spiritual Migration is niets minder dan een muzikale ontdekkingsreis die ik steeds opnieuw wil beleven. Er valt zoveel te ontdekken op dit album dat ik er over twee jaar ongetwijfeld nog altijd niet op uitbeluisterd ben. Een ware onontdekte parel!

1. Flying Sea Dragons
2. Mind As Universe
3. The Great Reality