• Peter "Pepe" Lyse Hansen (Hatesphere) - 43
  • Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Kingdom - Just A Soul
Jaar van release: 2013
Kingdom - Just A Soul
Kelly Keeling werd bekend met Baton Rouge, Blue Murder en Carmine Appice's Zeus Project in de jaren negentig van de vorige eeuw, voordat hij projecten deed met onder andere John Norum en de Michael Schenker Group. Sinds zijn bijdragen aan laatstgenoemde band ben ik hem gaan volgen. In 2003 tourde hij met Lana Lane als tweede vocalist door Europa en viel toen op door zijn enorm veelzijdige en indrukwekkende stem en zijn spel op een fretless basgitaar. Verder werkte hij samen met Don Dokken (akoestische tour) en George Lynch. Geen slecht CV.

Samen met gitarist Kim Roy, bassist Treajure Roy en drummer Jeremy Johnson (de laatste twee maken sinds kort deel ook uit van de minder bekende maar toch legendarische band Balance) nam Keeling onder de naam Kingdom deze cd op in diverse studio's in Lafayette, Louisiana en verzorgde samen met Kim Roy de productie. De stijl van de band laat zich het beste omschrijven als progressieve rock met hier en daar een psychedelisch tintje in de stijl van Kansas, Styx en Led Zeppelin, al doen de vele harmonieën (zoals in Any Chance) mij ook soms denken aan Crosby, Stills, Nash & Young.

Wat dan ook volgt is een herkenbaar maar toch eigen geluid, met prettig in het gehoor liggend gitaarwerk en prima vocalen. Hier en daar wordt het wat steviger, afgewisseld met ingenieuze interludes à la Kansas (Could it Be You) maar ook het grappige instrumentale Ambassador Caffery, dat mij aan Focus doet denken, mag er wezen, daar waar het andere instrumentale nummer Myxolydian wat rommelig aanhoort en is afgelopen voordat je er erg in hebt. Never Thought is een gevoelige ballad, compleet met cello, die sterk neigt naar muziek uit de zeventiger jaren en qua compositie voor mij het hoogtepunt van dit album is. Maar het titelnummer doet me muzikaal het meest. Mooie gitaarpartij, geweldige samenzang, mid-tempo en meeslepend, en Kelly Keeling in topvorm.

Het meest verrassende aan deze cd vind ik de afwisseling die Kingdom aan de dag legt. Scheurende gitaren, mierzoete maar erg prettige ballads en oude stijl zeventiger jaren rock. Heerlijke cd om naar te luisteren, al is de (eigen) productie niet de allersterkste. De mix en met name het drumgeluid kan toch echt wel beter. Maar het initiatief is er, en de cd verkoopt schijnbaar boven verwachting. Dat laatste verrast me eigenlijk niet. Check de bekende internationale webwinkels om deze cd te bemachtigen.

1. One Thing
2. Something Great
3. Any Chance