Age Of Taurus - Desperate Souls Of Tortured Times
Jaar van release: 2013
Label: Rise Above Records
Rise Above Records van Cathedral-frontman Lee Dorrian heeft de laatste tijd een neusje voor jonge interessante bands. Het door de jaren zestig beïnvloedde Purson en Hidden Masters (beiden Brits) tekenden bij het Britse label en leverden onlangs zeer overtuigende debuutalbums af. Het kon niet lang duren voordat een andere nationale belofte, Age Of Taurus, door Dorrian opgemerkt zou worden. Deze Londense doomformatie werd in 2010 met de demo In The Days Of The Taurean Empire al getipt door trendwatcher Fenriz van Darkthrone. Drie jaar later is het tijd voor een debuutalbum, met de illustere titel Desperate Souls Of Tortured Times

Age Of Taurus levert op deze eerste volledige plaat doom metal die zich tussen de traditionele en de epische variant bevindt. Eerste referentiekaders zijn het onvermijdelijke Black Sabbath, maar ook labelbaas Dorrians Cathedral. Deze invloeden horen we duidelijk terug in de riffs en de langzame tempo’s. Maar zodra de snelheid wordt opgeschroefd, wat dikwijls gebeurt, horen we aanstekelijke riffs die aan een oude Britse heavy metal-band als Blitzkrieg doen denken. Niet gek, want de legendarische New Wave Of British Heavy Metal (NWOBHM) is een trotse inspiratiebron voor Age Of Taurus, die ze maar wat graag uitbuiten.

Dat horen we ook terug in vocalen van zanger Toby W. Wright (tevens gitarist). Hij is geen topzanger, maar zijn heldere stem heeft de charme van eenvoud, zoals die van Brian Ross, de zanger van het al eerder genoemde Blitzkrieg (en het onlangs herrezen Satan). Wright creëert met zijn stem een melancholieke sfeer, als een bard die over een verloren gegaan rijk weeklaagt. Deze stijl lijkt Age Of Taurus te hebben afgekeken van een ondergewaardeerde Engelse voorganger, namelijk de epische doomband Solstice. Een combinatie van treurnis, bombast en folklore: Age Of Taurus hoort thuis in deze traditie.

Helemaal niet vreemd, want Age Of Taurs heeft een verborgen verleden. Sologitarist Alastair Riddell speelde decennia terug bij doombelofte Mourn (destijds ook bij Rise Above Records). In het Verenigd Koninkrijk was dat de tijd van bombastische doombands als Solstice en Warning. Niet raar dat Riddells melodieuze gitaarlijnen duidelijke overeenkomsten vertonen met die van laatstgenoemde bands. Ze komen goed uit de verf in de zuivere mix van Jaime Gomez Arellano, die vorig jaar de productie verzorgde van de soortgelijke laatste plaat van Angel Witch.

Minpunten zijn echter ook te noemen. Desperate Souls Of Tortured Times biedt een gezonde balans tussen monolithische riffs en melodieus gesoleer, maar onderling vertonen de composities niet veel variatie. De tempowisselingen hebben een pakkende werking, maar bepaalde riffs kunnen kinderlijk simpel overkomen. De zang van Wright zal de één prima kunnen bekoren, maar de ander mat in de oren klinken. Bovendien: Age Of Taurus wint geen originaliteitsprijs met deze talloze verwijzingen naar diverse epische en traditionele doomgrootheden van Britse bodem.

Alles bij elkaar genomen levert Age Of Taurus een zeer overtuigend debuutalbum af. Niet te missen voor het nichepubliek van epische en traditionele doombands. Ook meer dan interessant voor liefhebbers van eerlijke heavy metal. Desperate Souls Of Tortured Times zet de bijna folkloristische Britse traditie voort van obscure melodieuze grootmeesters Solstice en Warning. Deze stijl is te schitterend en te essentieel om verloren te laten gaan. Alleen al voor dat feit dient deze plaat beluisterd te worden.

1. A Rush Of Power
2. Sinking City
3. Always In The Eye