• René Rutten (The Gathering) - 50
  • Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Long Distance Calling - The Flood Inside
Jaar van release: 2013
Label: Superball Music
Iedere liefhebber van postrock/metal kent ze wel. Long Distance Calling was een instrumentaal gezelschap dat af en toe een gastzanger uitnodigde. De nadruk ligt op ‘was’ dus. Vorig jaar verliet mede-oprichter Reimut van Bonn de band en zagen de overige leden hun kans schoon om de zaken anders aan te passen. Zodoende mocht Martin Fischer de ontstane functie achter de microfoon invullen. Het zal slikken zijn voor de trouwe fans, want de muziek kon tot op heden prima zonder zanger. Toch mag gezegd worden dat Fischer het prima doet bij zijn nieuwe werkgever.

Mijn kritiek ligt dan ook helemaal niet bij Martin Fischer, maar eerder de houding van de band. Naar eigen zeggen staan de woorden stagnatie, formules en verwachtingen niet in hun woordenboek. Met uitzondering van flink wat meer zangpartijen, volgt dit kleine, metalen broertje van Pink Floyd de bekende weg en krijgen de fans bijna precies datgene wat ze verwachten. Stagnatie is een woord met een negatieve context, maar dat is nergens voor nodig! De muziek van Long Distance Calling is altijd prettig geweest. Stagnatie van kwaliteit mag hier dan ook rustig gezien worden als het handhaven van kwaliteit. Het wereldrecord honderd meter sprint zal ooit niet meer verbeterd kunnen worden. Het betekent echter niet dat de atleten dan ineens niet meer goed zijn.

Long Distance Calling doet waar het goed in is, en dat is prachtige muzikale landschappen creëren. Het is echter niet zo briljant om tot legendes als Pink Floyd of Tool gerekend te mogen worden, maar onverdienstelijk is het allerminst. De band komt ook op The Flood Inside met prachtige melodieën, uitgesponnen stukken en sterke wisselingen in dynamiek en snelheid. Voor postrock/metalbegrippen is de muziek erg uitbundig, maar toch blijft de, voor het genre, typische atmosfeer intact. De plaat is in elk geval erg degelijk, maar heeft naast een aantal sterke ook middelmatige momenten. Het positieve gevoel overheerst.

1. Nucleus
2. Inside The Flood
3. Ductus