• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

D.A.M. - Inside Out (re-release)
Jaar van release: 2012
Label: Divebomb Records
D.A.M. - Inside Out (re-release)
In mijn recensie van Human Wreckage liet ik al doorschemeren dat D.A.M. tot meer in staat moest zijn. In ieder geval meer dan op dat aardige doch niet opzienbarende thrashalbum. De kwaliteit van deze Britse band komt namelijk echt naar boven op Inside Out. Het album verscheen oorspronkelijk in 1991 en kon vanwege het veranderende tijdsbeeld geen potten meer breken. Maar door deze keurige heruitgave blijkt dat Destruction And Mayhem wel degelijk geweldige en originele muziek kon fabriceren.

Ten eerste is daar de sterk verbeterde productie. Inside Out klinkt ondanks de leeftijd als een klok. Het gitaarwerk spettert aan alle kanten en de kraakheldere sound geeft de muziek veel meer body. Belangrijker is de vooruitgang in het songmateriaal. Tijdens beluistering is bijna niet voor te stellen dat deze band verantwoordelijk was voor Human Wreckage. Stond die plaat vol met ietwat generieke thrash, deze tweede schijf is stukken progressiever, donkerder en harder. Bovendien blijkt hier veel sterker dat de bandleden kunnen spelen, want de complexe structuren vereisen regelmatig een hoogontwikkelde speltechniek.

Gold op het debuut Overkill nog als lichtend voorbeeld. Op Inside Out jaagt D.A.M. veel meer een eigen sound na. Nog steeds duiken er wel wat bekende riffs op, maar de muzikanten doen in ieder geval moeite om er een eigen draai aan te geven. Met succes, want nummers als Winter's Tear en The Innocent One barsten uit hun voegen van de gave gitaarpartijen. Zanger Jason McLoughlin heeft tevens wat zangles gehad, waardoor hij afwisselender en furieuzer uit de hoek komt. De sound van de band is al met al ook een stuk melodieuzer en afwisselender.

Was deze plaat een aantal jaren eerder verschenen, dan hadden we het nu misschien over een bekende klassieker gehad. Maar ook zonder die status is het een beresterke schijf. Een schijf die zich zeker kan meten met de beste albums van Britse medestrijders als Onslaught, Sabbat, Deathwish en Pariah. Complimenten voor Divebomb Records dat deze heren op waarde wist te schatten. Dit soort flitsende en technische thrash is nu immers bijna uitgestorven.

1. Man Of Violence
2. House Of Cards
3. Appointment With Fear
4. Winter's Tear
5. The Innocent One
6. My Twisted Mind
7. No Escape
8. Beneath Closed Eyes
9. Inside Outro

Toegevoegd: 5 januari 2013

Finntroll in Poppodium 013, Tilburg

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.