• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Your Shapeless Beauty - My Swan Song
Jaar van release: 2003
Label: Adipocere Records
Your Shapeless Beauty - My Swan Song
Vanwege de bandnaam verwachte ik een soort romantische gothic/doom metal, maar tot mijn verassing presenteert de Franse band Your Shapeless Beauty zich door middel van het derde studio-album "My Swan Song" als een veelzijdige band, die elementen uit de black, death, dark, doom én gothic metal neemt, en die stijlen tot een bont, kleurvol geheel doet smelten.

Het is moeilijk om op niet al te omslachtige wijze te omschrijven hoe Your Shapeless Beauty precies klinkt. De Fransen zetten met het eerste nummer, "Wolves Are Not Yours", een stevige pot melodieuze black/death metal met een vleugje Skyfire neer, waarop ze zich met het daaropvolgende "Mourning of a New Day" zonder pardon in sferische dark/doom metal-wateren begeven. Door het hele album heen danst Your Shapeless Beauty rond het hekwerk van de diverse genre's, en weigert zich ergens te vestigen. En waarom zouden ze ook, diversiteit is doorgaans veel interessanter dan eenzijdigheid.

Het is duidelijk dat de invloeden talrijk zijn. Zo hoor ik wel wat van uiteenlopende bands als Cradle of Filth, Paradise Lost en zelfs een vleugje My Dying Bride in de sound terug. Ook Zweedse (melodieuze) death metal is een stijl die de heren van Your Shapeless Beauty schijnbaar best te pruimen vinden. Niettemin kun je de band moeilijk van diefstal beschuldigen, aangezien alle invloeden dusdanig in de sound worden verwerkt, dat het resultaat met een individuele, persoonlijke stempel gezegend is.

Probleem is dat het album, vanwege de veelzijdigheid en weigering zich te concentreren op een bepaalde stijl, een weinig last heeft van gebrek aan cohesie. Dit voorziet het album van een zekere onevenwichtigheid, die op de individuele nummers uiteraard geen uitwerking heeft, maar wat wel op valt naarmate je het album een aantal malen in z'n geheel hebt geluisterd. Omdat deze eigenschap echter niet meer dan een kleinigheidje te noemen is, doet het weinig afbreuk aan de kwaliteit van het album. Cohesie en balans zijn factoren die de band de volgende keer gewoon wat beter in acht moeten nemen.

Algemeen bekeken vind ik "My Swan Song" gewoon een goede plaat, die een breed spectrum aan metal liefhebbers aan zou kunnen spreken. Met een wat geraffineerder totaalbeeld zou Your Shapeless Beauty een topband kunnen worden.

1. Wolves Are Not Yours
2. Mourning of a New Day
3. Song For a Ghost