• Ian McLagan (Faces) - 2014
  • Scott Weiland (Stone Temple Pilots) - 2015

Dornenreich - In Luft Geritzt
Jaar van release: 2008
Label: Prophecy Productions
Dornenreich - In Luft Geritzt
Oostenrijk staat niet bepaald bekend als bakermat van innovatieve muziek, maar met Dornenreich heeft het land tenminste één band in huis met een behoorlijk eigenzinnig geluid. Hoewel Dornenreich eind jaren negentig als melodieuze blackmetalband begon, evolueerde de band zich met albums als Hexenwind en Durch Den Traum naar een soort ambient/folk/rock hybride. Met het onlangs verschenen Flammentriebe schijnt Dornenreich weer meer terug te grijpen op het oude geluid van de band. De alweer uit 2008 stammende voorganger van dat album laat echter de meest originele kant van Dornenreich horen.

In Luft Geritzt is een bijzonder album. Een album dat enerzijds weinig tot niets meer met metal te maken heeft, maar anderzijds vele malen overtuigender en krachtiger is dan veel blackmetalbands van tegenwoordig. Het is bijzonder knap hoe dit trio met weinig meer dan een akoestische gitaar, een viool en hier en daar wat percussie zo’n meeslepend en emotioneel album weet te creëren. Zo is opener Drang waarlijk een meesterlijk nummer, dat ondanks het ontbreken van elektrische gitaren ontzettend krachtig en meeslepend klinkt.

Ondanks het minimale instrumentpalet waarvan Dornenreich zich bedient, is In Luft Geritzt een bijzonder veelzijdig album geworden, waarin de band een breed scala aan emoties laat horen. Zo is een nummer als Unruhe nog dreigend en beklemmend, terwijl Freitanz op een melancholische folkmelodie steunt. Het mooie aan dit album is echter vooral het ‘naakte’, uitgeklede geluid dat de band laat horen, waardoor In Luft Geritzt haast een persoonlijk tintje meekrijgt – alsof de luisteraar een privévoorstelling krijgt.

Wellicht zal In Luft Geritzt geen album voor de gemiddelde metalfan zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat degenen die de ontwikkeling van Dornenreich hebben gevolgd, hier zeker mee uit de voeten kunnen. De band heeft namelijk één constante factor in de afgelopen jaren – en dat is muzikaal vakmanschap. In Luft Geritzt bevat die constante factor absoluut. Juist door de soberheid van het album valt namelijk op hoe goed dit muzikaal gezien in elkaar zit. Een absolute aanrader voor iedere avontuurlijk aangelegde metalfan.

1. Drang
2. Unruhe
3. Jagd