27-10-2020

Lifelover - Konkurs
Jaar van release: 2008
Label: Avantgarde Music
Lifelover - Konkurs
Een aantal dagen geleden, op Valentijnsdag om precies te zijn – bracht het blackmetalensemble Lifelover onder de naam Sjukdom (‘ziekte’) haar vierde langspeler uit. Het past wel bij de cynische en wrange humor van deze band, die in de afgelopen jaren vrij snel naam heeft gemaakt en gerust gezien mag worden als één van de meest interessante en verfrissende bands in het blackmetalgenre. Het is dan ook niet verrassend dat Lifelover door een relatief groot label als Avantgarde Music werd opgepikt na twee uitstekende albums bij respectievelijk Goatowarex en Total Holocaust Records. Eind 2008 debuteerde Lifelover op dat label via Konkurs.

Qua stijl zijn er op Konkurs weinig veranderingen te horen ten opzichte van de eerdere albums. De band heeft haar unieke sound gevonden die laveert tussen ‘suicidal’ black metal en depressieve pop, aangevuld met allerlei bizarre samples en gekunsteld vrolijke riedeltjes. Het is juist die gekunsteldheid en eenvoud waarin de kracht van Lifelover schuilt. De riffs zijn simplistisch en haast dansbaar, maar stralen tegelijkertijd een bijzonder naargeestige sfeer uit. Die formule werkte perfect op Erotik en ook Konkurs is een overtuigend album geworden.

Hoewel Konkurs bijna een uur aan muziek bevat, weet het album de aandacht van de luisteraar behoorlijk goed vast te houden. Er wordt dan ook uitstekend geopend met Shallow en vooral Mental Central Dialog: een zeer overtuigend nummer met ijzingwekkende zang en een eenvoudige, maar zeer doeltreffende leidende pianomelodie. Ook Cancertid is een zeer sterk nummer, dat vrij basaal is opgebouwd (met zware, stuwende riffs), maar bizar eindigt met een soort orgeltune. Nóg vreemder is Konvulsion, dat eindigt met een soort schlagertune die niet zou misstaan in een Oostenrijkse berghut, maar vervolgens naadloos overgaat in het kermend gezongen, uitzichtloze Twitch. Ook het lome, met een jazzy drumritme beginnende Stängt p.g.a. Semester verdient aparte vermelding.

Hoewel Konkurs een verdere perfectionering van het Lifelover-geluid laat horen, vind ik voorganger Erotik toch net iets sterker. Noem het een kwestie van gewenning, maar dat album klonk nog net iets meer naargeestig en verwrongen. Bovendien haalt de band net iets te vaak de vaart eruit op het eind van het album. Met Konkurs bevestigt Lifelover haar unieke positie in de huidige blackmetalscene, maar als geheel legt de plaat het toch iets af tegen het uitstekende Erotik.

1. Shallow
2. Mental Central Dialog
3. Brand