26-11-2020

Paganizer - Murder Death Kill
Jaar van release: 2003
Label: Xtreem Music
Paganizer - Murder Death Kill
Denk aan het einde van de jaren '80 en het begin van de jaren '90. Denk aan Zweden. Denk aan old school death metal. Denk aan Carnage, Unleashed, Dismember, Entombed en vooral aan Grave. Denk aan die oude sfeer, die melodieën waarvan je kippenvel krijgt telkens je de muziek hoort. Zucht. Ondergetekende was even aan het nadenken en mijmeren over die oude knappe death metal platen van vroeger uit dat koude Zweden. Daarna kwamen er wel meer thrashgerichte Zweedse metalklassiekers uit en de hele Götheborgse metalscene heeft ook enkele prachtige albums opgebracht. Maar zo goed als die eerste stroming is het nooit meer geworden in mijn ogen.

Maar nu lijkt er terug wat uit te komen in dat genre. Na een redelijke comeback plaat van Unleashed en het fantastisch 'Back from the grave' van Grave, is er nu de nieuwe Paganizer. Hun vierde album klinkt erg strak, erg sfeervol, erg old school en erg Zweeds. In 36 minuten worden er 9 sterke tracks gepresenteerd. De productie is uitstekend (geproduceerd door Mieszko van Nasum en gemastered door niemand minder dan Dan Swanö). Elk nummer vind ik persoonlijk erg geweldig, maar probeer 'Bleed unto me' bijvoorbeeld eens uit.

Zoals jullie al tussen de lijnen door konden lezen; ik vind dit album geweldig. Gedurende het volledige album heb ik de neiging om te headbangen en staan de haartjes recht op mijn arm. Fans van old school death metal met een Zweeds sausje moeten nu direct dit album bestellen. Ik zou hier nog uren kunnen schrijven waarom ik dit geweldig vind, vele metalfans zullen hier niets aan vinden, maar old school metalfreaks begrijpen wat ik bedoel. Alleen die sound is al genoeg om het album aan te schaffen. Nu heb ik plots erge trek in 'Into the grave' en 'Left hand path'.

1. Meateater
2. Mourning life
3. Bleed unto me